A sűrítettlevegő-ellátó és -tároló rendszer hibái

A Szinkron Kft., a MOWA Kft. és a Prim Vol Trade Kft. közösen rendezték az idei haszonjármű-konferenciát, a már hagyományosnak számító helyszínen, a Várgesztesi Villaparkban. A több mint egy évtizede töretlen lelkesedésű szervezőknek köszönhető, hogy az idei konferenciára is összegyűltek az ország haszonjárművek üzemeltetésével foglalkozó szakemberei.

A szép környezetben felépült, kifogástalan ellátást nyújtó Várgesztesi Villapark adott otthont a rendezvénynek, ahol a szabadidős programok is tartalmasak voltak. Az eddigi konferenciák szervezésében elévülhetetlen érdemei vannak Tóth Incének, a Szinkron Kft. tavaly óta már nyugdíjas igazgatójának. Az idei konferencián 110-en vettek részt, tehát az előzetesen meghirdetett előadások iránt most is nagy volt az érdeklődés. Az érdeklődő cégek kiállításon is bemutatták termékeiket. A kétnapos rendezvényt Agócs István, a Nemzeti Közlekedési Hatóság regionális vezetője és Hoffart István, a Szinkron Kft. ügyvezető igazgatója nyitották meg. Az első nap elnöki teendőit is Hoffart István látta el. A második napon pedig dr. Varga Ferenc egyetemi docens elnökölt.


A Kecskeméten gyártott légszárítók

Gondatlan üzemeltetés okozta rendszer- és alkatrészhibák

A légfékszerelvényekkel kapcsolatos ügyfélreklamációk alapján a haszonjárműveknél előforduló, kirívó meghibásodásokról tartott összefoglalót Nagy Miklós, a Knorr-Bremse munkatársa.

A sűrítettlevegő-ellátó és -tároló rendszer elemei közül a kompresszorok rendellenességeire tért ki először, hiszen ez alapvetően meghatározza a légfékrendszerek kifogástalan működését.

A leggyakrabban előforduló hibajelenség az, hogy a légsűrítő nem szállít sűrített levegőt, vagy nem elegendő mennyiségűt, illetve sok kenőolajat visz magával. Előfordul hengerfejtömítés meghibásodása is, súlyosabb esetben bekövetkezhetnek törések a kompresszorháznál, a forgattyús tengelynél, illetve a szelepeknél. Hiszen a többszörös túlterhelést a leggondosabban méretezett egységek sem képesek elviselni. Reklamációval visszakerült már hengerfejtömítés-szakadással is kompresszor. Általánosan előforduló hiba, hogy a kompresszor után beépített hűtő csőkígyó az olajkoksz- lerakódástól beszűkül, vagy akár el is dugul. Az új vagy felújított kompresszor felszerelése előtt az üzemeltetőnek ezt ki kellene tisztítani, vagy egy új csőkígyóra kicserélni. Ha nem teszi, a nyomóágban bekövetkezett dugulás következtében megnövekedő nyomás okozta túlterhelés miatt az új kompresszor is hamar tönkremegy. Hasonló jellegű törések javarészt üzemeltetési hibákra és nem anyaghibákra vezethetők vissza.

Ha a kompresszort kenő motorolaj nagyobb mennyiségben kerül a sűrített levegőbe, az is okozhat rendellenes működést. A fokozódó olajfelhordás oka lehet a dugattyú és a hengerhüvely kopása vagy a dugattyúgyűrű törése, illetve a dugattyúgyűrű hornyának kiverődése is, különösen a hosszabb ideje üzemelő kompresszoroknál. Az ilyen hibák miatt a kompressziótérbe kerülő olaj a viszonylag nagy sűrítési hőmérséklet következtében kokszos lerakódásokat okoz, mely részben vagy akár teljesen is elzárhatja a sűrített levegő útját. Ilyenkor szokott bekövetkezni a nyomás megnövekedése miatt a hengerfejtömítés szakadása. A fényképes illusztrációk ilyen eseteket mutattak, melyeknél a dugattyú tetején, továbbá a hengerfejbe beépített szelepeken lehetett látni vastag olajkoksz-lerakódásokat. Más képeken pedig vastag folyékony olajlerakódások tűntek fel, melynek jelentős része aztán bekerül a sűrítettlevegő-hálózatba.

Nagyon fontos a motor légszűrőjének kifogástalan állapotban tartása, mert a kompresszor is ezen keresztül szívja be a levegőt, melyet aztán összesűrít. Ha a légszűrő elszennyeződése miatt a szívóág fojtottá válik, olajfelhordás-növekedéssel kell számolnunk. Ha a motorolajcserét elhanyagolják, az is veszélyezteti a kompresszor működését, mert a besűrűsödött, kopadékkal telített kenőolaj nem tudja ellátni feladatát, emiatt fokozódik a kopás, az egymáson elmozduló alkatrészeknél berágódások jelennek meg.


Olajkoksz-lerakódás a szelepen

Az előadáson bemutatott képek olyan eseteket szemléltettek, ahol olaj-, illetve olaj- és vízkőlerakódás volt a légszárító belsejében, mely azt működésképtelenné tette.

A rendszer következő eleménél, a négykörös védőszelepnél a tömítőelemek a kompresszor kenésére használt motorolaj hatására szemmel láthatóan megdagadtak. Emiatt a légfékhálózat egyes körei nehezen vagy egyáltalán nem töltődnek, például a rögzítőfék kör vagy a segédfelhasználók köre. Ilyenkor a rögzítőfék oldásához szükséges nyomás csak késedelmesen alakul ki. Mint láttuk, a kompresszor kenésére használt olaj eljuthat egészen az elektronikus légrugózás szintállító szelepéig is, melyeknél hasonló káros elváltozásokat okozott.


Túlterhelés hatására bekövetkezett törés

Az előadásból az a tanulság szűrhető le, hogy az üzemeltetés legapróbb részleteire is oda kell figyelni, ha azt szeretnénk, hogy a haszonjárművek ne a javítóműhelyben töltsenek viszonylag sok időt, ahelyett, hogy a vállalkozás bevételét növelnék.

A Knorr-Bremse magyarországi tevékenysége

Torma Tamás, a Knorr-Bremse munkatársa mutatta be a kutatás-fejlesztéstől, a gyártáson keresztül egészen a raktározásig és az értékesítésig a magyarországi tevékenységet. Hazánk a közúti- és vasútijármű-rendszerek területén egyaránt érdekelt.

Kecskeméten van a több kontinensen működő konszern második legnagyobb gyártóbázisa, ahol 2300 különböző cikkszámmal ellátott terméket gyártanak. Ezek összesen 4 kompetenciaterületre oszthatók, melyek:

– a sűrítettlevegő-ellátó rendszer elemei,

– a sűrített levegővel működő szelepek,

– munkahengerek és

– az elektronikus rendszerek elemei.

A foglalkoztatottak száma meghaladja az 1800 főt. Kecskeméten, Knorr-licencek alapján a gyártás a jogelőd vállalatnál 1969-ben kezdődött. Ezután folyamatosan bővült a termelés. Néhány évvel ezelőtt elkezdődött az elektromágneses ABS-szelepek gyártása. Ez a tendencia folytatódik, hiszen egyre több olyan egységet gyártanak, melyben elektromos részek is találhatók, mint például a legújabb terméknél, a műanyag házas szintállító szelepnél, melyet az elektronikus légrugózáshoz használnak. Torma Tamás kiemelte a minőségbiztosítás és a munkatársak rendszeres továbbképzésének fontosságát. A légfékszerelvények fejlesztését Kecskeméten, az elektronikus és a diagnosztikai rendszerekét pedig Budapesten végzik.

Jelenleg a Knorr-Bremsének hazánkban 7 márkakereskedője és 26 fékszervize működik, amelyeket műszaki és kereskedelmi feltételek teljesülése után választottak ki. Ezek területi eloszlása egyenletesnek mondható. Az érdeklődők a termékkatalógust nyomtatott formában és CD-n is megkaphatják. A rendelések elektronikusan is feladhatók és nyomon is követhetők.

Az igényeknek megfelelően oktatásokat is tartanak a fontosabb témakörökben. Ezek a Knorr-Bremsén kívül, a megrendelő vállalatok telephelyein is lebonyolíthatók. A közelmúltban egy új épületbe költözött át az aftermarket raktár.

Az elhangzott előadások alapján lejegyezte: Kőfalusi Pál