Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

A Volkswagen-csoport motorolaj-specifikációi

 A VW csoport motorolaj minősítő vizsgálatai éppoly összetettek, akárcsak a sokrétű ACEA vagy API tesztek, hiszen nemcsak a minősítendő motorolajok fizikai paramétereit vizsgálják olajlaboratóriumban, hanem bonyolult motorfékpadi vizsgálatokat is végeznek többek között a kenési tulajdonságok, öregedési jellemzők, iszapképződési hajlam, üzemanyag-takarékosság meghatározására. A sokféle gyári szabvány használata elsőre bonyolultnak tűnhet, ám szerencsére van lehetőség egyszerűsítésre, ami a karbantartás napi gyakorlatát lényegesen megkönnyíti.

Habár jelenleg is kilencféle (sic!) VW-szabvány van egyszerre érvényben a szerviz feltöltésre alkalmas motorolajokra, a szervizeknek nem szükséges ilyen sokféle kenőanyagot raktáron tartani a Volkswagen motortípusok szakszerű karbantartásához. Más európai autógyárakhoz hasonlóan ugyanis a VW is univerzális megoldásokra törekszik, ennek köszönhetően az újabb gyári motorolaj követelményeket kielégítő (pl. a VW 504 00/507 00 specifikációjú) termékek a régebbi gyártású motorok minél szélesebb köréhez is alkalmasak – persze korlátozások az eltérő motorkonstruciók és kenési igények miatt előfordulnak!
A jobb érthetőség kedvéért, vegyük sorra a minősítéseket, és felhasználásuk körét!

A gyakorlatban a kenőanyag gyártók a fenti specifikációk szerint kombináltan is minősíttethetik termékeiket (nem minden kombináció lehetséges!), így már néhány termékkel praktikusan ki lehet elégíteni a Volkswagen csoport teljes motorválasztákának kenési igényeit. Mint minden esetben a karbantartás területén, a racionális megoldás a legcélravezetőbb: igaz ugyan, hogy a legújabb, SAE 5W-30-as Longlife III minősítésű termékek alkalmazási köre nagyon széles, de relatíve magas áruk miatt nincs értelme olyan motorhoz is Longlife III minősítésű motorolajat használni, amelyre más minősítésű, kedvezőbb árú termék is teljes mértékben megfelel.
Az alábbi VW minősítés-kombinációkkal, a gyakorlatban 3 vagy 4 különböző termékkel a teljes jelenlegi VW motorválaszték kiszolgálható:

hirdetés

VW 504 00/507 00 minősítésű, üzemanyag-takarékos, csökkentett hamutartalmú motorolajok, amelyek alkalmasak hosszú olajcsereperiódusra is benzin- és dízelmotorokhoz:
- Longlife csereciklusú benzinmorokhoz: R3, R4, R5, V6, V8 hengerelrendezésű motorok, beleértve az FSI motorokat is; VR5 és VR6 FSI nélkül; VR6 FSI, RS6, W8, W12.
- Longlife csereciklusú dízelmotorokhoz: 3, 4 és 6 hengerű PD TDI és common rail dízelmotorok, részecskeszűrős és anélküli kivitelben is.
- Rögzített, 15 000 km/1 év csereciklusra dízelmotorokhoz: 3, 4 és 6 hengerű dízelmotorok, részecskeszűrős kivitelben (részecskeszűrős motorokhoz még normál csereciklusra is kizárólag ez használható!); Lupo 3L TDI motor.
- A 2009-ben visszavont VW 503 01 specifikáció helyett is alkalmazható, nagy teljesítményű Audi benzinmotorokhoz.
- Nem alkalmas 2005 novembere előtt gyártott R5-ös és V10-es PD TDI motorokhoz!

VW 502 00/505 00 minősítésű, nem csökkentett hamutartalmú motorolajok:
- Rögzített, 15 000 km/ 1 év csereciklusra benzinmotorokhoz: R3, R4, R5, V6, V8 hengerelrendezésű motorok, beleértve az FSI motorokat is; VR5 és VR6 FSI nélkül; VR6 FSI, W8, W12.
- Rögzített, 15 000 km/ 1 év csereciklusra nem PD TDI dízelmotorokhoz.

VW 505 01 minősítésű dízelmotorolajok (ma már többnyire kombinálva a VW 502 00/505 00 specifikációkka):
- 3, 4 hengerű, részecskeszűrő nélküli PD TDI motorokhoz rögzített, 15 000 km/ 1 év csereciklusra.

VW 503 00/506 00/506 01 minősítésű olajok:
- 2005 novembere előtt gyártott R5-ös és V10-es PD TDI motorok részecskeszűrő nélkül, Longlife és 15 000 km/1 év csereciklusra egyaránt.


Kapcsolódó dokumentum:


24-25


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés