A Bécsi Motorszimpózium tanulságai

Április 29–30-án tartották meg a 31. Nemzetközi Bécsi Motorszimpóziumot. A szimpózium fő kérdése az volt, hogyan alakul a jövőben a dugattyús motorok és a villamos hajtás elterjedtsége, illetve van-e egyáltalán jövője a dugattyús motornak.

Az összejövetel számos előadásának összegzéseként elmondható, hogy van jövője, de az előadók az elektromobilitás növekvő befolyásával számolnak. Ennek fő problémái a végfelhasználók szemszögéből a nagy költségek és a hiányzó mindennapi használhatóság, az alig jelenlévő infrastruktúra és a kis hatótáv. Rémi Bastien, a Renault alelnöke felvázolt egy stratégiát, amely a villamos autók elterjedésével számol. Manapság az autókat általában rövid távokon – átlagban 60 kilométeren – használjuk. A népesség egyre nagyobb arányban él nagyvárosokban – manapság ez az arány 50% körül van, de 2050-re kb. 70–80%-ra növekedik, és ez is a villamos autók mellett szól. Az út azonban a hagyományos hajtás korszerűsítésén keresztül vezet. Bastien három új erőforrást is bejelentett, köztük egy 1,2 literes, négyhengerű benzines motort, amely 40%-kal kevesebb CO2-t fog kibocsátani, mint elődje. A Renault célja minden szegmensben 300 kilogramm tömegcsökkentés, jobb aerodinamika és kisebb gördülési ellenállás elérése. 2020-ra 95 g/km-es átlagos CO2-kibocsátást szeretnének elérni.

Bernd Bohr, a Bosch ügyvezető igazgatója is hasonló fejlődésre számít. Szerinte a hajtásmódok mai változatossága a jövőben – a villamos hajtás elterjedésével – a tisztán villamos autók felé tendál majd. De hogy mikor, azt pontosan nem lehet tudni. Épp ezért a Bosch is inkább a dugattyús motorral kíván a jövőben foglalkozni.