Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Az Opel új tüzelőanyagcella-megoldáson dolgozik

Az Opel a jövő autóját tüzelőanyag-cellával képzeli el. A villámos márka 2015-re tervezi bemutatni a tüzelőanyag-cellák új generációját, melyek 50%-kal kisebbek és 50%-kal könnyebbek lesznek, mint a jelenlegi változat. Az élettartama pedig akár 200 ezer kilométer is lehet.

hirdetés

Az esetleges sorozatgyártás szempontjából fontosabb, hogy az újfajta tüzelőcella előállítása kevésbé költséges, mivel nemesfém bevonatához csak 30 gramm platina szükséges a jelenleg használt 80 grammal szemben. Ennek ellenére az Opelnél azzal számolnak, hogy 2015-ben is mintegy 1000 euróval többe fog kerülni egy tüzelőanyag-cellás jármű, mint hagyományos belső égésű erőforrással szerelt társa. 2020–2025-re számíthatunk a költségegyenlőségre, az időközben tovább javított platinabevonat jóvoltából. 3–10 gramm platinával ugyanis a tüzelőanyag-cellának csak annyi nemesfémre lesz szüksége, mint ma egy háromutas katalizátornak.

Az Opel még nem döntötte el, melyik járművét szereli fel tüzelőanyag-cellával 2015-ben. A már most is futó HydroGen4 tüzelőanyag-cellás autó alapja a Chevrolet Equinox. Ebből az autóból több mint 100 példány fut szerte a világon tesztelési és demonstrációs célzattal. Az autó szinte hangtalanul közlekedik, a villamos motor nagy nyomatéka pedig intenzív vezetési élményt garantál. A szűk keresztmetszetet az infrastruktúra jelenti. Egy hidrogéntöltő állomás létesítése ugyanis mintegy 1 millió euróba kerül. Németország teljes területének lefedésére 3000 ilyen kútra lenne szükség. A kutakat 850 millió köbméter hidrogénnel látná el a vegyipar, melynek a hidrogén jelentős mellékterméke. Ennek 50%-a is elég lenne ötmillió autó üzemeltetésére. A hidrogén tankolása már a következő években rutinfeladattá válhat, mivel erre már most is van lehetőség egyes hagyományos benzinkutaknál.


Kapcsolódó dokumentum:


7


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés