Generátorok a LIN-hálózatú gépjárművekben
Az Autótechnika 2007/4 számában már megjelent egy cikk a „A LIN-hálózat és a generátor” címmel. Itt megtalálhatjuk a rendszer részletes ismertetését és működését. Az alábbiakban megpróbáljuk az ismereteket átültetni a gyakorlati életbe is.
1. ábra
Mint ismeretes, a LIN-rendszer mikrovezérlők segítségével kétirányú adatforgalmat bonyolít le a hálózatban. Az adatforgalom lényege a digitális adatátvitel, ami adatkeretekkel, ún. csomagokkal történik.
A szabványosított formátum neve „8N1”, ennek a segítségével interaktív kapcsolat jön létre a központi egység (ECU, BCM) és a generátor között. Ez a kapcsolat szabályozza a töltést, és ezen kívül még számos olyan, a töltéssel szorosan összefüggő paramétert, amiket a hagyományos működésű generátoroknál nem lehetne megoldani, alkalmazni. Tehát ebben az esetben létrejön egy nagyon sokoldalú, korszerű generátorszabályozási rendszer (1. ábra).
2. ábra
A töltési és felügyeleti rendszer meghibásodásai a következő egységekben fordulhatnak elő.
1. Vonalhibák
Mivel a LIN-rendszer követi az ISO 9141 szabványt a vonal hibakereséssel, kódolvasással behatárolható, ugyanúgy, mint a CAN-hálózatban, mivel a LIN- és a CAN- rendszer átjárható az ún. „Gateway”, átjárókapuk segítségével.
2. Vezérlési hiba
Nem jut jel a központi egységből a hálózatra. Ez a központi egység (ECU, BCM) hibája, ami szintén viszonylag könnyen behatárolható, mint az 1. pontban.
3. Szabályzóhiba
Amikor a beérkezett jelet a szabályzó, meghibásodás miatt nem tudja fogadni, feldolgozni és a generátorhoz továbbítani. Ez csak cserével javítható, és a szabályzóhibát az eddigi mérési módszerekkel kimérni sem tudjuk, a működéséhez szükséges jelcsomagok előállítása miatt.
4. A generátor hibái, ami lehet állórészhiba, forgórészhiba, kefe- és csúszógyűrűhiba, diódahibák, mechanikus és egyéb hibák.
Az 1–2–3. pont hibajelenségei esetében az ún. minimum töltés továbbra is van, mivel a LIN-hálózatban használt generátorok felépítése ezt biztosítja. Ez mintegy 13,8 V, ami egy korszerű gépkocsinál némely esetben esetleg kevés lehet. Természetesen ebben az üzemmódban a fent említett korszerű és sokoldalú töltésrendszer nem működik.
A 4. pont hibajelenségeinél töltés általában nincs, vagy nem jellemző.
A gépjárműből kiszerelt generátor ellenőrzése, tesztelése csak egy adapter segítségével lehetséges (2. ábra), ami előállítja a digitális jelcsomagokat, és ennek segítségével a szabályozó már tud működni, amennyiben jó. Az adapteren LED-szegmenses kijelző található, ami segít a hibakeresésben. A 3. ábrán látható a tesztelés-összeállítás, és ezek után a mérés már a szokásos módon zajlik le.
3. ábra
A „LIN”-hálózatban üzemelő generátorok csatlakozói a 4. ábrán láthatóak.
4. ábra – COM
4. ábra – COM DFM
Sajnos a bemutatott „COM Adapter”, ami a kanadai D&V cég gyártmánya, csak az általuk gyártott tesztpadokhoz használható a számítógépes illesztés miatt.
Az európai ismert gépjárművek közül a BMW és a Mercedes is rendelkezik LIN-hálózattal és az ott alkalmazott generátorokkal, náluk ez a rendszer kb. 30–35-féle típusnál van bevezetve.
Horváth Péter
Fer-Vill Kft.