AdBlue utántöltés

Az SCR-emissziótechnikával szerelt dízelautókban – túl az utántöltéshez szükséges motorolajflakonon – AdBlue® üzemanyag-utántöltő flakont is tanácsos magunkkal vinni. Ha a motorolaj-utántöltés figyelmeztető jelzés megjelenik a műszerfalon, igencsak tanácsos rövid futás után rátöltenünk a motor védelme miatt. Ha AdBlue® hiányt jelez a műszerfal képernyője, és ez az utolsó figyelmeztetés, akkor még inkább fogadjuk meg a felszólítást, mert a motorunkat a következő leállítás után már nem tudjuk beindítani.

Azokhoz a személyautókhoz, melyek ma bárhol a világon SCR-tisztítással rendelkeznek, a gyártók egységesen egy ún. KRAUSE csepegésmentes, zártkörű utántöltést biztosító műanyag palackot ajánlanak.

Az utántöltő palack gyártója:

KRUSE GmbH & Co. KG, GB Automotive
Sanssouci 12., 58802 Balve
www.kruse-automotive.com

Az AdBlue® üzemanyag-folyadékról (NOx-redukáló adalékról), mely szennyeződésektől mentes technikai tisztaságú karbamid 32,5%-os (m/m) vizes (ioncserélt, desztillált) oldata, az Autótechnika 2009. 11. számában részletesen írtunk!

Mi van akkor, ha megfagy az AdBlue® a flakonban?

Ha az AdBlue® flakon otthon a garázsban vagy a gépkocsi csomagtartójában 
–11°C alatti hőmérsékletnek van kitéve, a folyadék benne megfagy. Nincs nagy gond, mert ha felolvad, és benne az összes kristály eltűnik, rázzuk össze, és az AdBlue® felhasználásra, betöltésre ismét alkalmas.

Ha a flakon 30 °C-nál jobban felmelegszik – ha lehet, ilyen nagy hőmérséklet ne érje –, a karbamid vizes oldatából ammónia szabadul fel. A flakon ugyan tömített, de ebből a felszabadult ammóniából már nem lesz használható adalékanyag, a megmaradó folyadékfázis koncentrációja csökken. Ez, ha nem is tragikus, de a folyadék névleges tulajdonságából veszít.

Az úr/úrhölgy vezetői üzemeltetői utántöltéshez a gyártók kialakítanak az AdBlue® tartályhoz töltőnyílást, például a tüzelőanyag-tanksapka mellett. Az autó szervizben végzendő feltöltéséhez lehet egy másik betöltőcsonk is, melyet általában a tartályon találunk. És az is lehet, hogy az üzemeltetői betöltés azonos a szervizbetöltés helyével. Ahány „ház”, annyi kialakítás, van úgy, hogy az üzemeltetői betöltőnyílás zárófedelét is csak kulccsal lehet nyitni.

Az utántöltés

A KRUSE palack zárósapkáját lecsavarjuk, majd a palackot a menetes betöltőcsonkra téve, forgatva az egész palackot, rácsavarjuk. Ha ez megvan, akkor a palackot, viszonylag erős rugó ellenében rányomjuk a betöltőcsonkra és benyomva tartjuk. A palack áttetsző falán keresztül látjuk, hogy mikor ürült ki. A teljes mennyiséget be kell töltenünk egy rátartással. Ha visszaeresztjük töltés közben a palackot (például mert légy szállt az orrunkra), még egyszer nem tudjuk kinyitni, mert reteszelődik! Az előírás szerint, ha a műszerfal jelzi a hiányt, legalább két flakonnal kell teljes egészében rátöltenünk. Tehát két flakonnal kell magunkkal vinnünk! Egy flakon térfogata 1,89 liter, pontosan fél gallon.

Szükséges-e ekkora „felhajtás”?

Az AdBlue tisztaságára nagyon kell vigyáznunk, csak megbízható forrásból szerezzük be. Ha az SCR-adagolórendszerbe gázolaj kerül, azonnal cserélhetjük le az egész rendszert, mert hamarosan tönkremegy! Ez véresen komoly!

Az nem megoldás, hogy – mondván „kényszerhelyzet van” – csapvízzel töltünk utána. A csapvíz az SCR-katalizátorra élet (tartam)veszélyes! A desztillált víz sem (sokkal) jobb.

AdBlue®-t nagyobb kiszerelésben is kaphatunk benzinkúton, és kútfejből is tankolható (így a legolcsóbb, ma 180 Ft körül van literje). Óvatosak legyünk, nem szabad túltölteni a tartályt! És a nyíltkörű tankolásnál a tisztaságra különösen ügyeljünk! Egy olyan tölcséren át ne töltsük, melyen előzőleg bármilyen más anyagot, például gázolajat töltöttünk! A kifolyó AdBlue®-t bő vízzel öblítsük le! Az AdBlue® nem veszélyes anyag.