Tűgörgős vezértengely

A fogyasztáscsökkentés a konstruktőröknek folyamatosan napirenden lévő kötelező „leckéje”. Ezen belül is kiemelten a motorkonstruktőröknek. Van mit keresni a belső égésű motoroknál is, elsősorban a súrlódás csökkentése területén.

A siklócsapágyazás gördülőcsapágyazássá alakítása hozza a tengelyveszteségeknél a legtöbbet. Folyóiratunkban elemeztük már a főtengely-csapágyazás átalakításában rejlő lehetőségeket. Most a Mahle és a Timken, kezdetben egymástól független, majd együttműködésben végzett fejlesztőmunkájának eredményeként a vezértengely-csapágyazás átalakításáról kaptunk hírt. Az LFC („Low Friction Camshaft”) kialakítás az épített vezértengelyek esetében lehet megoldás. A vezértengelyre a vezérlőbütyköket rátolják, a készülékben pozicionálják, majd termikusan rögzítik. A tűgörgős csapágyak szerelten kerülnek a bütykök közé. A súrlódáscsökkenésben a legkedvezőbb eredmények hideg motornál jelentkeznek. Ha az olaj 40 ºC hőmérsékletű, a hajtási teljesítmény 80 W-tal kisebb, üzemi hőmérsékleten 20 watt a csökkenés. Az olajszivattyú teljesítménye is csökkenhet, kb. 5 liter/perc szállítási értékkel, ez kb. 35 watt-ot hoz a konyhára. Az LFC-technika kb. 0,5–1% CO2-csökkenést hoz(hat), V6-DOHC motornál ezt 1,5%-ra teszik.

Az EU-ban 2012-ben lép életbe a gyártókat sújtó, a CO2-emisszió 130 g/km érték túllépő, sávos pénzbüntetése. Az LFC-technika kb. 1 g/km-t vehet ebből vissza. A kérdés az, hogy az LFC alkalmazásának költségei és a pénzbüntetés egymással milyen arányban áll.

Forrás: MTZ 03/2010