Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. június | Olvasson bele!

Oldtimertömítések az ElringKlingertől

hirdetés

Az oldtimerek motorjának felújítása problémásabb, mint a fiatalabb társaké, többek között azért, mert a tömítéseket, így a hengerfejtömítést nem lehet az alkatrész-kereskedőnél megvenni. Azt le kell gyártatni vagy gyártani. Aki gyakran küzd ilyenekkel, annak ajánljuk a következő cikket, mely az ErlingKlinger oldtimertömítés-készítés koncepciójáról szól.


A 007-es ügynök Aston Martin DB5-ösének hengerfejtömítése. (A jármű a Goldfinger című filmben debütált, melynek főszereplője Sean Connery volt.)

Egy veterán jármű motorjának felújítása során a lehető legnehezebb és legfontosabb ügy a tömítés, ezek közül is a hengerfejtömítés. A legtöbb ilyen tömítést csak a speciális tömítőanyagból lehet kivágni a megfelelő praktikákkal, műhelytrükkökkel, a gyártás sikeressége pedig legtöbbször a szerencsén múlik. „A kivágás nehézkességének köszönhetően, a hengerfejtömítés rója a legösszetettebb feladatot készítőjére a tömítések közül” – mondja Adrian Blessing, az ElringKlinger ipari alkalmazások divíziójának pótalkatrész-kereskedelmi vezetője, aki erre tette a hangsúlyt a veteránokhoz gyártott tömítésfajták palettáján.

Az ElringKlinger céget – talán be sem kell mutatnunk olvasóinknak – 1879-ben alapították, azaz 131 éve. Az első nagyszériás hengerfejtömítés-gyártás 1924-ben kezdődött meg, az Opel P4 (ismertebb nevén Laubfrosch, azaz Levelibéka) típusok számára.

A ma veteránnak számító járművekhez 12 éve készítenek egyedileg tömítéseket. Ezalatt az idő alatt gyártottak tömítést többek között soros, nyolchengerű motorhoz, Mercedes-Benzhez, Delage-hoz, sőt egy svájci megrendelésnek köszönhetően, amely a Roos Engineeringtől érkezett, elkészítették a James Bond-filmben szereplő, eredeti Aston Martin DB5 hathengerű motorjának hengerfejtömítését is. (A Roos Engineering svájci székhelyű vállalkozás, az egyik legnevesebb Aston Martin-specialista ma Európában.) A veteránokhoz gyártott tömítések az Elring-Klinger prototípusüzemében készülnek, csakúgy, mint a ma futó Formula–1-es vagy más versenyautók hengerfejtömítései.


Az érdeklődő által küldött minta alapján számítógépes modell készül

Raktáráru és a rekonstruálás

Aktuálissá vált tehát a kérdés az ElringKlingernél, hogy készítsenek egy olyan listát veterán tömítéseikről, amelyek raktáron vannak, vagy amelyet akár le is tudnak gyártani.

„Ha már foglalkozunk egy tömítéssel, és a gyártási dokumentációk, tervek a rendelkezésünkre állnak, számunkra az lényegtelen, hogy az egy a közeljövőben gyártott járműbe kerül-e be, vagy egy veterán motorjába”– mondta Adrian Blessing. „Kétségtelen, hogy kénytelenek vagyunk szétszerelni azt a szerszámot, amellyel olyan alkatrészt gyártunk, melyre kétévente csak egy megrendelés esik be. Ehhez azonban építenünk kellett egy nagy raktárat. A dettingeni raktárban azért jópár, közkedvelt motorhoz találhat az ember hengerfejtömítést akár polcról is, így például a VW Käferhez (Bogár), a BMW T1-hez, egyes Ferrari-modellekhez vagy a 2,0 literes CIH Opel motorokhoz.”


A megrendelésenkénti öt mintadarab mindegyike kézzel készül

A legtöbb hengerfejtömítés rekonstruálható, akárcsak a kipufogó-leömlő-, a szívócső- vagy a karburátor-beömlőcsonk tömítése. Kivételt jelent néhány haszonjárműmotor-tömítés, vagy nehezen utángyárthatóak például a szimmeringek. Az utóbbinál a nehézséget a bonyolult kialakítás és a legalább háromféle anyag adja, de leginkább az előállítás horribilis költsége miatt nem mindig érdemes gyártani. Az ElringKlinger a specialistáinak és az eszközparkjának köszönhetően a tömítések széles sprektumát le tudja gyártani, ezzel jókora hírnévre téve szert ezen a piacon.


Bonyolult tömítésalakok sem jelentenek problémát az ElringKlinger szakembereinek

hirdetés

Hogyan lehet megrendelni náluk egy egyedi gyártású hengerfejtömítést?

Adrian Blessing elmondta, hogy a legtöbb érdeklődés telefonon keresztül érkezik hozzájuk. Az érdeklődést követően egy mintát kell küldeni az ElringKlinger számára, amely lehet akár a kiszerelt tömítés, vagy egy új mintadarab, vagy akár egy műszaki rajz is. Szélsőséges esetben lehetőség van arra is, hogy közvetlenül a motorblokkról vagy a hengerfejről vegyenek mintát az ElringKlinger szakemberei, ez azonban nagyon ritkán fordul elő. Az ezt követő lépésben az ElringKlinger árajánlatot készít az érdeklődő számára, követve annak különleges kívánságait, akár az anyagminőség vagy a mennyiség, netán a méretváltoztatások tekintetében is.

Mindezek után az érdeklődő számára elküld az ElringKlinger egy lemezmintát, amelyről el kell dönteni, hogy az illeszkedik-e a megfelelő alkatrészekhez, azok nyílásaihoz, vagy esetlegesen igényel-e módosítást.

Eddig a pontig a szolgáltatás teljesen ingyenes!

Amennyiben a megrendelő mind a lemezmintára, mind az árajánlatra rábólint, már csak türelmesen várnia kell négy teljes hetet, hogy beépíthesse a vadonatúj tömítését.

Minden ilyen megrendelés során öt darab tömítés készül el. Ebből három, mint minimális mennyiség, a megrendelőhöz kerül, egy a reprodukálhatóság kedvéért, egy pedig az esetleges reklamációk kezelése miatt az ElringKlingernél marad.

A tömítés anyaga ún. kompozit, acéllemezből és cellulózbázisú anyagból áll, mely a ma használatos több fémlemezből álló tömítésekkel ellentétben egyetlen rétegben készül. Az égésterek körüli ívek készülhetnek alumíniumból vagy akár rézből is. Lehetőség van a tömítés felületeire egy különleges szitanyomással készített szilikon mikrotömítés-háló felvitelére is, amely jelentősen javítja a hűtőfolyadéktér és az olajtér közötti zárást. A megrendelő ezen felül még számos extra közül válogathat a tömítés minőségének javítása érdekében, természetesen mindez növeli az elkészítés költségét, akár egy jókora, 300 eurós összeggel is. Adrian Blessing a szilikonos bevonatot például kizárólag a prémiumszegmens hengerfejtömítéseihez ajánlja.

Az ElringKlinger szakembere felhívja a figyelmet arra is, hogy sosem szabad azonban tömítőpasztát használni hengerfejtömítésként. Ez a megoldás kizárólag a versenysportban alkalmazható, mivel ott maximum 2-3 verseny után a motort szétszerelik és új tömítést szerelnek be. Hosszú távon való használatakor az olaj és a hűtőfolyadékterek közötti tökéletes zárás megszűnhet, a két tér egybenyílhat.

A tudás továbbadása

Az ElringKlingernél a veterán tömítésekkel foglalkozó gárda kizárólag „veteránokból” áll, ám Adrian Blessing szeretné, ha mindezt a tudást a fiatal szakemberek elsajátítanák, így a technológia nemzedékről nemzedékre szállva fennmaradhat.]

Amennyiben önnek szüksége lenne egy ilyen tömítésre, szerkesztőségünk segít felvenni a kapcsolatot az ElringKlinger szakembereivel!

Csütörtöki Tamás

Az asp Klassik 04/2009. számában Peter Diehl „Dichtkunst” cikke nyomán készült írásunkat az ElringKlinger cég munkatársának, Adrian Blessing úrnak szíves hozzájárulásával közöljük.


Kapcsolódó dokumentum:


54-55


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés