LPG LaserLine az NGK-tól

Az autógáz-levegő keverék gyúlékonysága és égési hőmérséklete különbözik a benzin-levegő keverékétől. Ebből logikusan következik, hogy a gázüzeműre átalakított autóknál csak a gázüzemnek megfelelő gyertyákat lehet használni.

A gázüzemű autók részaránya folyamatosan nő, így egy szerviz keretében is egyre gyakrabban kell bennük gyertyát cserélni. Erre tehát azoknak az autójavító műhelyeknek is fel kell készülniük, melyek nem foglalkoznak átalakítással. Eddig a hagyományos gyújtógyertyáknak nem volt alternatívájuk, ezért azokat használták tovább, csak az elektródák közötti távolságot csökkentették minimálisra. Az NGK ezért speciális gyújtógyertyát fejlesztett ki kimondottan gázüzemű motorokhoz. Az új termékcsalád neve LPG LaserLine, és 7 különböző gyertyatípusból áll. Az NGK termékével a gázüzeműre átalakítható járművek 90%-át el kívánja látni Európában.

A gáz a benzinnel szemben nehezebben gyullad meg, égési hőmérséklete nagyobb. Ez utóbbi ún. forrógáz-korrózióhoz és nagy anyaglehordáshoz vezethet a hagyományos gyújtógyertya elektródáin, így annak teljesítménye és élettartama csökken. A következmény hibás gyújtás és nagyobb fogyasztás, esetleg a gyújtótekercs meghibásodása lehet. Mivel a gáz nehezebben gyullad meg mint a benzin, a gyújtási feszültséget akár 7000 voltig növelni kell, ami hosszabb távon károsítja a gyújtótekercset – de nem az LPG LaserLine esetében. Itt ugyanis a középső elektródán egy irídium-, a tömegelektródán pedig egy platina-chip található, amely minimalizálja a forrógáz-korróziót. Ezen kívül a fejlesztők a középső elektródát 0,6 mm átmérővel különösen karcsúvá tették. A konstrukció eredménye az égési felület egyenletes kiterjedése, valamint a csekélyebb gyújtásifeszültség-igény. A LaserLine gyújtógyertyáknál az elektródák közti távolságot már előre beállították a gázüzemhez, így nem kell manuálisan utána állítani. A gyújtógyertyák fémházát bevonták egy krómötvözettel, amely védi a gyertyát az agresszív és a korróziónak kedvező égési feltételektől.