Szekunder légszivattyú a BorgWarnertől

Az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák a hidegindítási emissziót is jelentősen érintik. Két lehetőség van ennek a problémának a megoldására, melyeket kombinálni is lehet.

Már a ’70-es években kifejlesztették a szekunderlevegő-rendszereket, melyek a hidegindítás után egy bizonyos időtartamig, általában 30 másodpercig tiszta levegőt fújnak be a kipufogókönyökbe, így biztosítva az égésteret elhagyó, elégetlen szénhidrogének utánégetését.

Ha katalizátoros az autó, az utánégetéshez szükséges kezdő hőmérsékletet hamarabb eléri a rendszer. A másik lehetőség az előkatalizátor motorhoz közeli elhelyezése. Ha erre amúgy is szükség van, akkor ez az olcsóbb megoldás. Ennek hátránya, hogy teljes terhelésnél az előkatalizátornak tüzelőanyagra (dús keverékre) van szüksége a hűtéshez.

A korábbi szekunder levegőbefúvatás egy másodlagos fúvóból, lekapcsoló, visszacsapó és elektromos átkapcsoló szelepekből állt. Manapság a lekapcsoló és visszacsapó szelepeket egyesítették egy lekapcsolható visszacsapó szeleppé, amely a javítást is megkönnyíti. Ezek a rendszerek a 2000-es évek óta reneszánszukat élik, főleg az 1,6 liternél nagyobb erőforrásokban alkalmazzák őket.

Többek között a 2,8 literes, V6-motoros Opel Insigniát is szekunder befúvatóval látták el. A keresztben beépített motor első hengereinél működik, a hidegindítás után 30 másodpercig. A másodlagos fúvót a BorgWarner szállítja. Ez egy kicsi és könnyű szivattyú, fröccsöntött alumínium házzal, műanyag granulátumból gyártott alkotóelemekkel és a hőmérsékleti hatásoknak ellenálló tömítésekkel.

A 800T2 nevű szivattyú további vívmánya a csövezés lerövidítése, amely az optimális beépítési helyzetre és a csökkentett méretekre vezethető vissza. Továbbá a szivattyúnak energiahatékonyabban kell dolgoznia, így a fedélzeti hálózatot és a generátort a hidegindítási fázisban kevésbé terheli, ami a motor üresjárati minőségére pozitív hatással van.