A nemesfémszükséglet és a recycling problematikája

Az autók ún. háromutas katalizátorai a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez a Föld nemesfémkészletének figyelemre méltó arányát igénylik. Itt főként a platináról, a palládiumról és a ródiumról van szó. Egy katalizátor körülbelül 3 grammot használ fel ezekből a fémekből. Az aktuális árak, a motor beépítési módja, a hengerűrtartalom, a kipufogógáz-rendszer, a nemesfémek összetétele és az évjárat függvényében egy katalizátor nemesfémértéke 100 eurót is kitesz. Becslések szerint a mai járműállomány kipufogógáz-rendszerében összesen 2300 tonna nemesfém található, míg eddig mindössze 500 tonnát nyertek vissza.

A visszanyerés a katalizátorokból egyre fontosabb feladat lesz, de az autógyártók közül eddig csak a Volkswagen foglalkozott vele. A szerződéses javítóműhelyektől a VW évente 150–200 ezer használt katalizátort gyűjt be. Szétszerelik őket, és megállapítják nemesfémtartalmukat. Az Umicore céggel együttműködve a monolitokat egy elektromos kemencében összeolvasztják, így nyerik vissza a nemesfémeket. Ezek a Volkswagen tulajdonában maradnak, és vagy azonnal feldolgozásra kerülnek, vagy a finomítóban tárolják őket, így kiegyenlítik az árcsúcsokat és a szűk keresztmetszeteket. A nemesfémek kinyerésére egyesek egyéb, csaló módszereket is kitaláltak. A régi katalizátorokból kémiai módszerrel (lúgozással) kinyerik a nemesfémeket, majd a katalizátort normál áron eladják az újrahasznosítóknak. Ha a tüzelőanyag-cella a jövőben valamikor jobban el fog terjedni, a helyzet még komolyabb lesz, mivel ennek platinaszükséglete többszöröse a jelenlegi katalizátoroknak, és a jelenleg ismert készlet nem lesz elég.