Bosch EMC Tanlabor megnyitó a BME-n

Hogyan akadályozzák meg egy autó tervezésekor, hogy az ablaktörlő bekapcsolásával ne lépjen működésbe a fék? Hogyan védik meg az autók elektromos berendezéseit a műszálas pulóverben vezető sofőrök több ezer volt feszültségű elektrosztatikus szikráitól? Hogyan érik el, hogy a manapság divatos xenon fényszórók ne zavarják a rádióhullámokat az autóban?

A Bosch támogatása révén átadott új tanlaborban ilyen és ehhez hasonló méréseket végeznek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatói, az országban egyedülálló módon. A Bosch több mint 6 millió forintos támogatása révén a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatói új tanlaborban tesztelhetik éssajátíthatják el az autóipari szektor elektromágneses kompatibilitási mérési módszereit. Magyarországon korábban nem végeztek autóipari elektromágneses teszteléseket az oktatásban, így a tesztperiódus után a villamosmérnök hallgatók az országban egyedülálló módon kapnak képzést, s vizsgálhatják többek között az autóban fellépő túlfeszültségek hatásait, valamint a vezetékeken terjedő rádiófrekvenciás zavarokat. Az elektromágneses összeférhetőség (EMC) tudományága a legkülönbözőbb villamossággal működő egységek, berendezések romlásmentes egymás mellett működését és az ember védelmét hivatott szolgálni. „Az új laborban mérnökeink kiemelten hasznos tudással lesznek gazdagabbak – az autó ugyanis EMC szempontból nagyon kritikus rendszer. A gépkocsiban igen közel helyezkednek el olyan nagy zavarkibocsátású egységek, mint például a gyújtás vagy a rádiótelefon, valamint olyan nagy zavarérzékenységű berendezések, mint a fedélzeti számítógép vagy a rádióvevő. Ezen egységek hibás működése fokozott balesetveszélyt is jelenthet, ezért semmilyen hiba nem engedhető meg” – mondta el dr. Nagy Lajos, a BME Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszék vezetője.