A PD TDI motor független EGR-hűtése

A nagy PD TDI motorok szerelésénél a motorcsaládjuk kisebb társainál megismert tüzelőanyag-ellátási, -adagolási ismereteinket használhatjuk, nagy különbségeket nem találunk. Szakismereti gondunk hamarabb akad a motor járulékos, elsősorban emissziótechnikai rendszereivel. A nagymotorok kipufogógáz-utókezelésére igaz, hogy „nagy motor, nagy gond”. Most csak egy rendszerbe pillantunk bele (az Autótechnika Akadémia soron következő PD TDI tanfolyamán azonban lesz rá több időnk), hogy ezt érzékeltessük.


Az EGR-rendszer vázlata 1. Motorirányító elektronika, 2. EGR-szelep, 3. EGR-hűtő, vezérlőszelep, 4. Légtömegmérő, 5. Fojtószelep és állítómotor, 6. Levegőlevegő hőcserélő, 7. Vákuumszivattyú, 8. EGR-hűtő pillangószelepe, 9. EGR-hűtő, 10. Vákuumszelep, 11. Hűtőfolyadék-hőmérséklet érzékelő, 12. Motorfordulatszám-érzékelő, 13. Lambda-szonda

A VW V10-es PD TDI, azaz PumpeDüse motorján a visszavezetett kipufogógáz mennyiségét szélessávú lambda-szonda információja és az erre épülő lambda-szabályozás segítségével korrigálják. A kipufogógáz maradék oxigéntartalma a lambda-szonda révén nagy pontossággal meghatározható, ezt az adatot a motorirányító elektronika dolgozza fel. Amennyiben a mért érték eltér az irányító elektronika memóriájában tárolt jellegmező alapján számított értéktől, csökkenti vagy növeli a visszavezetett gáz mennyiségét. Ha a kipufogógáz oxigéntartalma túl nagy, növeli a visszavezetett mennyiséget, ha túl kicsi, akkor csökkenti.


A motor üzemi hőmérsékletének eléréséig nincs visszavezetett kipufogógáz-hűtés 1. Hűtőközeg-csatlakozások, 2. Hűtőközeg tere, 3. EGR-hűtő, 4. Pillangószelep, 5. Kipufogógáz-bevezetés (meleg oldal), 6. Kipufogógáz kilépő oldal (hűtés nélküli), 7. Kipufogógáz kilépő oldal (hűtött)

A visszavezetett kipufogógáz hűtése

A Phaeton V10-es PD TDI motorján mindkét hengersornak saját, független EGR hűtőköre van. A független kifejezés itt azt jelzi, hogy a visszavezetett kipufogógáz-áramtól a hűtés függetleníthető. Azért van szükség a kétágú EGR-visszavezetésre, tehát egy hűtetlen, közvetlen visszavezetési ágra és egy hűtőn átáramló gázágra, mert a motor felmelegedését, az üzemi hőmérséklet elérését a hűtött kipufogógáz nagyon meghosszabbítja, ezáltal megnöveli a motor CO- és CO2-kibocsátását.

A visszavezetett kipufogógáz hűtése akkor kezdődhet meg, ha a motorhűtő folyadék hőmérséklete elérte az 50 °C-ot. A hűtésnek köszönhetően az égéstéri csúcshőmérséklet tovább csökken, és így nagyobb mennyiségű kipufogógázt lehet visszavezetni.

A hűtés függetlenítése miatt a hűtő érdekessége, hogy két külön kipufogógáz-hozzávezetése van. A gázútváltást csappantyú valósítja meg.

Ábráinkon nyomon követhető, hogy az említett hőmérséklethatár elérésével vált a belső pillangószelep, az egyik, illetve a másik hozzávezetés között, így vagy a hűtő megkerülésére, vagy a hűtőbe való bejutásra kényszeríti a visszavezetett gázt.