Korszerű gázolajszűrők

A motorgyártók közül többen a gázolajban lévõ víz szeparálására és leválasztására nagy figyelmet nem fordítottak, vízleválasztó egységet nem mindenki épített be. Azt hangoztatták, hogy az õ vezetõ piacaikon elképzelhetetlen, hogy víz legyen a gázolajban, tehát ezzel a problémával nem kell foglalkozni. Hamar megtapasztalhatták, hogy a nem kellõ minõségbiztosítással bíró kúthálózatú és logisztikájú piacokon az elmúlt idõszakban erõteljesen megnövekedett a tüzelõanyag minõségére visszavezethetõ garanciális hibák és a vele járó vitatott esetek száma. A nemzeti sajátosságnak számító gázolaj-„adalékolási” eseteket leszámítva, a víz bizonyult a legnagyobb „ellenségnek ”. Az új, elsõsorban közös nyomásterû (CR) dízeladagolási rendszereknél már olyan tüzelõanyagszûrõ egységeket alkalmaznak, melyek legalább 98%-os hatásfokkal elvégzik a víz leválasztását is.

Az UFI megoldása

Az új szûrési, vízleválasztási technikai megoldások kidolgoz ásában évek óta élenjár az olasz UFI-cég. Az UFI a világ egyik legnagyobb nemzetközi szûrõ elsõ beszállítója, aki a pótalkatrész piacon is az élmezõnyben foglal helyet. A szûrés és a szûrõtechnika nemcsak önmagában jelent mûszaki kihívást, hanem a környezetvédelem és a gazdaságosság területén is. A környezetvédelem követelménye megkívánja, hogy a szûrõcserénél minél kevesebb legyen a hulladék. Ez vezetett arra a konstrukciós megoldásra, miszerint ne kompletten, tehát a szûrõházzal együtt, hanem csak a szûrõbetétet (szûrõpatront) kelljen cserélni. A szûrõbetétek gazdaságosságát pedig az jelenti – itt a tüzelõanyagszûrõkrõl van szó –, hogy azok csereperiódusa ma már eléri a 60 ezer kilométert. Az új követelményeknek alapvetõen új szûrõkonstrukció felel meg. Az UFI – elsõ lépésben – az új gázolajszûrõgenerációt common rail dízelmotorokhoz (Multijet) fejlesztette ki, nevezetesen a FIAT IDEA 1.3 JTD, PANDA 1.3 JTD, PUNTO III 1.3 / 1.9 JTD, valamint a GM Opel (AGILA 1.3 CDTI, ASTRA 1.9 CDTI, CORSA C 1.3 CDTI), és a részben GM-tulajdonú Suzuki-gyár egyes modelljeihez (IGNIS 1.3 DDIS, WAGON R+ 1.3 DDTIS) típusokhoz.

A mûanyag házas szûrõ néhány jellegzetességét és a szerelésére vonatkozó alapvetõ ismereteket „képregény” formában ismertetjük kedves olvasóinkkal. A szûrõket az UFI hazai importõre, az Autó Universum Kft. bocsátotta rendelkezésünkre. A FIAT és a GM (lásd a címképet) felhasználástól függõen a szûrõház és a kiépítettség különbözik egymástól, a FIATmodellekhez készült változat (1. ábra) teljesebb kiépítésû. Mindkettõre jellemzõ, hogy a tüzelõanyagcsövek – három csőgyorscsatlakozóval rögzülnek a szûrõházon (2. ábra).

1.ábra

2.ábra

A szûrõnek két elektromos csatlakozója van. A szûrõház alján találjuk a leválasztott víz határértékszintjének jeladóját. A Hall-jeladó elõtt, a szûrõház alján, gyûrû alakú, mágnest tartalmazó mûanyag hengeres úszó mozdul el. Az úszó nem szerelhetõ ki (3. és 4. ábrák). A ház fedelén 2x2 elektromos csatlakozót találunk (lásd az 1. ábrát). Az egyik csatlakozópár a fûtésé, ennek PTC ellenállása szobahõmérsékleten ~ 0,8 Ω. A másik, a vékonyabb tüskepár, a gázolajhõmérséklet jeladója. A hõfokjeladó NTC ellenállása szobahõmérsékleten ~ 2,2 kΩ. A fûtés mértéke a gázolaj hõfokának a függvénye. Ha a gázolaj hõfoka eléri, illetve túllépi a 80 oC értéket, akkor az EDC irányítóegység a nyomásszabályzó révén csökkenti a befecskendezési nyomást, ha ez nem eredményez hõmérsékletcsökkenést, akkor a dózisból is visszavesz.

3.ábra

4.ábra

A fedélen található gyorscsatlakozó a szûrõ bemenete, az elõtápszivattyú a tartályból ide juttatja a gázolajat. A gázolaj – a fûtõtéren keresztül – a hengeres szûrõpatron belsejébe áramlik. A ház oldalán található kimenetek közül a felsõbõl jut a szûrt, vízmentesített motorhajtóanyag a nagynyomású CR-szivattyúba. Az alsó kivezetés, mely a CR-porlasztók visszafolyó vezetékébe csatlakozik, a „bennszülött” golyós nyomáshatároló szelepen keresztül a tüzelõanyagtartályba vezeti vissza a gázolajat. A szûrõ oldalán találjuk a vízleeresztõ csonkot és zárócsavarj át (5. ábra). A csavar kismértékû kihajtásával a belsõ térbõl – a szûrõház aljából – leereszthetjük a vizet.

5/a.ábra (GM)

5/b.ábra (FIAT)

A szűrőcsere

A szûrõcseréhez a szûrõházat a motortérbõl ki kell szereln ünk. A szûrõfedél hollandiját célszerszámmal lazítsuk meg (6. ábra), miközben – az ellentartás érdekében – szerelõhüvelybe helyezzük, és (7. ábra) azt satuba fogjuk. (Beépített állapotban ne próbálkozzunk ezzel a mûvelettel, mert letörhetjük a házfelfogatást!) A fedéllel együtt kiemelt szûrõbetétet fordítsuk el és húzzuk ki (8. ábra).

6.ábra

7.ábra

8.ábra

Az új betétet (60.H2O.00), annak mûanyag dobozából kivéve, fordított sorrendben helyezzük fel a szûrõtetõre, majd elfordítással rögzítsük. A szintetikus szûrõanyagot kézzel ne érintsük (9. és 10. ábra)! Ha ilyenkor betekintünk a szûrõházba, láthatjuk az úszót. Megrázva a házat, annak szabadon kell mozognia. Megfigyelhetjük továbbá, hogy a szûrõházból a gázolaj legfelülrõl kerül a bukóaknába, és így jut a kivezetésekhez (11. ábra).

9.ábra

10.ábra

11.ábra

Az UFI GM-szűrő

A szûrõházat összeszerelés elõtt célszerû feltölteni. A szûrõház fedelét, a gumigyûrû ellenõrzése után, jelre fordítottan helyezzük a házra. A hollandit 30 Nm (!) nyomatékkal kell meghúzni (12. ábra).

12.ábra

13.ábra

Az Opel- és Suzuki modellekhez kialakított szûrõ lényegében egyezik a FIAT-változattal, néhány apró különbségtõl eltekintve. Mint látjuk a képeken, más a gyorscsatlakozók típusa, és más a kivezetések elhelyezése is. A szûrõházba nézve itt két bukóaknát találunk (13. ábra). Nincs vízszintjelz õje, és más a leeresztõcsatorna kialakítása is. A szûrõcsere mûveletei és a szûrõbetét azonos.
(Folytatjuk.)
Dr. Nagyszokolyai Iván