Honda bemutatja a világ első V3-as motorkerékpár-motorját
A Honda az idei EICMA kiállításon bemutatta a világ első, sorozatgyártásra szánt V3-as motorkerékpár-erőforrását, amely alapvetően átalakíthatja a nagy hengerűrtartalmú motorkerékpárok hajtástechnikáját. Ez a 75 fokos V-elrendezésű, vízhűtéses erőforrás számos újdonsággal szolgál, amelyek nemcsak a nyomatékot, hanem a motorkonstrukció hatékonyságát is forradalmasítják. Az új aggregátot a Honda nagy lökettérfogatú alkalmazásokhoz fejlesztette, ahol elsődleges szempont a kompakt felépítés, a fokozott dinamika és a hatékony teljesítmény-kihasználás.
A Honda új V3-as erőforrása 75 fokos hengerszögű elrendezést alkalmaz, amit a vállalat mérnökei optimálisnak ítéltek a tömegközéppont alacsonyra helyezése, a rezgések minimalizálása és a teljesítményleadás szempontjából. Ez a konfiguráció a hengerszám és a térfogat viszonylatában szorosabb és homogénebb elrendezést biztosít, elősegítve a teljesítménysűrűséget. A V-konfigurációjú háromhengeres kialakítás egyedi architektúrát eredményez, amely lehetővé teszi a motor tömegének közelítését az ideális súlyponti helyzethez, ami kritikus a kezelhetőség és a stabilitás szempontjából nagyobb sebességnél és a kanyarok során.
A V3 motor egyik legmarkánsabb újítása az elektromos kompresszor, amely drasztikusan megváltoztatja a nyomatékleadást.
A kompresszor a hagyományos kipufogógáz-turbinás feltöltőkkel szemben a motorfordulattól függetlenül működik, így már alacsony fordulatszámon is kiemelkedő nyomatéknövekedést képes biztosítani. Ez azt jelenti, hogy a motor a hagyományos feltöltési késedelem nélkül, valós időben képes azonnali nyomatékleadást nyújtani az ECU által adott szabályozás révén. Az ECU folyamatosan monitorozza a terhelési adatokat és a fordulatszámot, így a kompresszor szükség szerint és azonnal aktiválódik, precízen beállított levegőmennyiséget juttatva a szívórendszerbe.
A Honda mérnökei az elektromos kompresszorral elhagyták az intercooler alkalmazását, amely leegyszerűsíti a motor szerkezetét és további helymegtakarítást eredményez. A Honda mérnökei az elektromos kompresszor alkalmazásával azért hagyták el az intercoolert, mert az elektromos kompresszor kevésbé melegíti fel a beszívott levegőt, mint a hagyományos, kipufogógázra épülő turbófeltöltők, így nem szükséges további hűtési rendszer. A kipufogógázzal hajtott turbófeltöltők jelentős hőmérséklet-emelkedést okoznak a sűrített levegőben, amit általában intercoolerrel kell lehűteni. Az elektromos kompresszor ezzel szemben közvetlenül a motor elektromos rendszeréről működik, így minimális hőt termel, ami lehetővé teszi az intercooler elhagyását. Az intercooler hiánya miatt csökken a nyomásveszteség a szívórendszerben, ami közvetlenebb légáramlást, gyorsabb nyomatékleadást és dinamikusabb teljesítményt eredményez.
Ezen konstrukciós újítások következtében a motor alkatrészei kompaktabb elrendezésben helyezkedhetnek el és a felszabaduló hely lehetőséget biztosít a rendszer tömegközéppontjának minél mélyebbre helyezésére, ami kritikus szempont a nagy hengerűrtartalmú motorkerékpárok stabilitása és kanyarodási képessége szempontjából.
A V3-as erőforrás egyedi képessége, hogy az elektromos kompresszornak köszönhetően rendkívül alacsony fordulatszám-tartományban is kivételes nyomatékleadást biztosít. Ez lehetővé teszi, hogy a motor bármely sebességfokozatban azonnali gyorsítást produkáljon, ami kulcsfontosságú a nagyobb tömegű, nehezebb motorkerékpárok dinamikus kezelhetőségének fenntartásához. A Honda mérnökei ezzel az elektromos kompresszorral megszüntették a nyomaték-hullámzást is, így a V3-as motor minden körülmények között állandó, folyamatos teljesítményt nyújt.
A Honda tervezi az új V3-motor sorozatgyártását, bár még nem derült ki, hogy a motor melyik kategóriában debütál először – legyen az egy szupersport, naked vagy cruiser – de az biztos, hogy innovatív fejlesztése a motorkerékpár-iparágban mérföldkőnek számít.
Forrás: automotivepowertraintechnologyinternational.com, motociclismo.es