Dízelmotorok meghibásodásának elemzése – 4. rész

2.5.3. Common Rail rendszerek menedzsmentje

A Common Rail (CR) rendszerek egyre szélesebb területen válnak egyeduralkodóvá a dízelmotorokban. Ma már nemcsak a járművekben, de a közepes és nagyteljesítményű dízelmotoroknál is elterjedtek. Ennek egyik oka a károsanyag-kibocsátás határértékeinek folyamatos szigorodása. A CR rendszerek esetén különböző befecskendezési nyomások és befecskendezési időpontok rendkívül tág határok között változtathatók, valamint lehetőség van többszörös befecskendezésre is.

Mivel a porlasztóknak gyakran meglehetősen kis tüzelőanyag-mennyiségeket kell befecskendezni, így fontos, hogy azok szállítási (befecskendezett tüzelőanyag-mennyisége) megegyezzen.

A porlasztók (injektorok) mennyiségének korrekciójához (IMA) az injektorok gyártása során minden egyes injektorról mérési adatot rögzítenek, amelyeket az injektorra egy adatmátrix formájában írnak fel. Ezeket az információkat az EDC porlasztó párosítása során az EDC-ben tárolják. Majd az EDC ezekkel az értékekkel korrigál minden porlasztóhoz tartozó befecskendezési adatot.

Azonban ezek az értékek a motor élettartama alatt változnak, minek kiküszöbölésére az EDC a következő korrekciókat használja:

− nullmennyiség-kalibrálás,
– mennyiségi kiegyenlítés szabályozása,
− mennyiségi középérték adaptálása.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.