Dízelmotorok meghibásodásának elemzése – 3. rész

2.1.4. Radiáldugattyús elosztórendszerű adagolószivattyú
A radiáldugattyús elosztórendszerű adagolószivattyú felépítése sok szempontból hasonló a hagyományos elosztórendszerű adagolószivattyúhoz, azonban itt nem a dugattyúelem elmozdulása hozza létre a nagy nyomást, hanem a radiális működésű dugattyúelem. Ennek segítségével a maximális befecskendezési nyomása 1100 bar, és max. 50 kW/hengerteljesítmény valósítható meg. A (5) dózisvezérlő szolenoid szelep segítségével lehetőség van a szállítási kezdet és a dózis pontos vezérlésére. Az adagolószivattyú csak akkor növeli a nyomást, ha a szolenoid szelep zárva van. Ennek segítségével már lehetőség van egyes rendszereknél a kettős befecskendezésre is (2.13. ábra).

2.1.5. Adagoló-porlasztó rendszer működése [UI(S) vagy PD]
A minél nagyobb nyomás elérése érdekében terjedtek el az adagoló-porlasztó rendszerek elsősorban a CR rendszerek elterjedése előtt (2.14. ábra). Ezek az adagolóelem (4) és a porlasztó (6) egybeépítésével születtek, minden hengerben egy-egy ilyen elem található, amely dugattyúját többnyire a vezérműtengely működteti. A befecskendezés időpontját és a dózis nagyságát az elektronikusan vezérelt mágnesszelep határozza meg (5). Érdekessége a rendszernek, hogy a vezérlő szolenoid szelep segítségével már lehetőség nyílik a többszöri befecskendezésre.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.