BorgWarner iDM hajtás

A BorgWarner teljesen integrált hajtó modul (iDM eAxle) termékei jelentősen leegyszerűsítik a kialakítást a tisztán elektromos és hibrid személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek elsődleges vagy másodlagos hajtó moduljai számára. Közös architektúrán alapulnak és integrált teljesítményelektronikával rendelkeznek. Míg az előd - az elektromos hajtó modul (eDM) - már belépett a sorozatgyártásba, a következő logikai lépésként várhatóan a speciálisan kifejlesztett erőelektronikát tartalmazó teljesen integrált hajtó modul (iDM) következik.

Az iDM egy egység, amely elektromos motor és inverter egyben. A termékcsalád három különböző változatban érhető el (iDM-XS, iDM-S, iDM-M). Könnyű beépíteni őket a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek első vagy hátsó tengelyébe, az architektúrától és az alkalmazástól függően. A tiszta elektromos járművek mellett a BorgWarner megoldása alkalmas a P4 hibrid járművekre is, ahol a motor az első kerék hajtású jármű hátsó tengelyénél helyezkedik el. A megoldás integrálja a teljesítményelektronikát egy fejlett sebességváltó rendszerrel és a hajtómotoros technológiával, amely rúd-tekercses állórész-megoldással kompakt csomagot alkot. Moduláris felépítése a sebességváltók széles skálájával együtt rugalmasan alakítható és alkalmazkodik a gyártók igényeihez. 250–450 V egyenfeszültség mellett működik, csúcsteljesítmény-sűrűsége 90 kW, 120 kW, illetve 160 kW, a névleges 330 V feszültségszinten csúcsnyomatéka 2200 Nm és 3800 Nm között van. Ennek megfelelően a BorgWarner iDM három méretezhető kivitelben érhető el: iDM90, iDM120 és iDM160. Hűtése folyadékhűtés.

Vezetékezése az ún. „swinding” (téglalap) technológiával készült, helyigény szempontjából - több mint 20%-os csökkenés a kerek huzalokhoz képest - és több mint 10%-kal kevesebb tömegű, mint a hasonló teljesítményjellemzőkkel rendelkező hagyományos motoroknál. Szoftverarchitektúrája könnyen adaptálható általános platformokra. A növekvő adatcsere mennyiségének kezelése érdekében a BorgWarner erőelektronikája CAN vagy CAN FD busszal működhet.

Általánosságban az iDM legfontosabb előnyei közé tartozik a méretezhető és moduláris felépítés, valamint az áttételek és az elektromos motorok széles skálája.

(Küllei)