Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. július | Olvasson bele!

Új Eaton tengelykapcsolók nehéz haszongépjárművek számára

hirdetés

Az Eaton bejelentette, hogy új termékekkel bővítette a nehéz gépjárművek számára kínált tengelykapcsoló-portfólióját. Az új tengelykapcsolók a vállalat legújabb technológiáit prezentálják, mellyel az alkatrészek tartósságának növelése mellett, a vibrációs (NVH) jelenségeket is sikeresen visszább szorították.

Az új alkatrészek a gyártó szándéka szerint számos jelenlegi és jövőbeli hajtáslánc probléma megoldásában előrelépést kínálnak, ideértve a szükséges motorméret csökkentést jelentette kihívásokat is. Az új motorok alacsonyabb fordulatszámon érik el a csúcsnyomatékot, ami magasabb szintű torziós lengést, azaz fokozottabb vibrációt eredményez. Az Eaton saját fejlesztésű és szabadalmaztatott tárcsabevonatai csökkentik a kopást, meghosszabbítják a tengelykapcsoló élettartamát, a legsimább kapcsolódást a legnagyobb súrlódási tényezőt biztosítják, olyan nyomaték- és hőkezelő megoldások megvalósítását teszik lehetővé, melyek javítják a teljesítményt, csökkentik a kapcsolási zajt, csökkentik az alapjárati csörgéseket. A jelenlegi technológia a Soft Stop nevet kapta, mely a leírtak szerint csökkenti a kuplungtárcsában lévő csillapítórugók igénybevételét egy esetleges túlnyomaték esetén. Az új kuplungváltozatok természetesen elérhetőek a mostanság megszokott „push” azaz nyomó kuplung, illetve egyes változataik a régebbi „pull” azaz húzó kuplung kivitelben is.

A nagy teherbírású dízelmotorok gyakran 232 vagy 254 mm átmérőjű tárcsákat használnak, ezek a tárcsák méretüknél és erősebb kialakításuknál fogva hatékonyabban kezelik a jármű hajtásláncán terjedő vibrációt mely a tengelykapcsolóból a sebességváltóba, majd a kihajtótengelyen és a differenciálművön keresztül a féltengelyekre jut. Ez csökkenti a meghibásodások esélyét és javítja a vezetési jellemzőket.

A portfólióban normál, súlyos és nagy teherbírású változatok találhatóak, melyek teljes szélességében lefedik az eddigi igényeket.

hirdetés

A Standard Duty modellek tartalmazzák az önbeálló kialakítást, amelyet elsősorban autópálya-alkalmazásokhoz terveztek. A 430 mm-es önbeálló kialakítás új, az eddigi 3mm helyett 6mm vastagságúra megnövelt surlódóbetéttel rendelkezik, amely az eddigieknél tisztább oldásokat, simább kapcsolásokat és gyorsabb sebességváltást biztosít. Az önbeálló kialakítás 2650 Nm és 2800 Nm nyomaték átvitelére képes, de kapható 254 mm átmérővel 2500 Nm-es nyomatékváltozatban is. Ezenkívül az új, önbeálló Extreme Duty tengelykapcsoló kapható 254 mm-es és 285 mm-es átmérőkkel 2650 Nm nyomatékkal; nagyobb hőkapacitású ötvözött alkatrészekkel és optimalizált nyomólemezzel készül a tartósság érdekében, mely fokozott igényként jelentkezik a sűrűn kis sebességű manőverekre igénybe vett eszközök esetén.

Az Extreme Duty tengelykapcsolók megerősített surlódóbetéttel és robusztusabb kinyomócsapággyal készülnek, a gyakori indításokkal és leállításokkal járó Start-Stop igényvételt szem előtt tartva tervezték őket.

A Severe Duty modellek kerámia felülettel rendelkeznek 232 mm-es méretben állnak rendelkezésre, és 2200 - 2500 Nm átvitelére képesek.

„A portfóliónk folyamatos fejlesztése érdekében folyamatosan figyeljük a piaci trendeket, az ügyfelek igényeit és a technológiai fejlesztési lehetőségeit. A membránrugós tengelykapcsoló-portfóliónk bővítésével az a célunk, hogy segítsünk az ügyfeleknek tartósabb hajtásláncokat gyártani” - mondta Scott Davis az Eaton teher- és haszongépjármű hajtásláncokért felelős vezetője.

 

(Küllei)

forrás: bulktransporter.com


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés