Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. május | Olvasson bele!

A ZF energia-menedzsment rendszere

hirdetés

A ZF villamosított haszongépjárművekre vonatkozóan indította el egy Energiagazdálkodási Rendszert (EMS) fejlesztését, amely a jármű hivatásforgalmi útvonalához szükséges energiafelhasználás előzetes kiszámításakor figyelembe veszi a jármű tervezett útvonalát.

A ZF szerint EMS vezérelheti a jármű összes kiegészítő egységét, például a légkompresszorokat, a kormányszivattyúkat és a hőmenedzsmentet, valamint koordinálja a hajtáslánc energiaigényét. A vállalat szerint a rendszer szabályozza a jármű általános hatékonyságát, és ez hatással van a hatótávolságra és az akkumulátor élettartamára is. Ismereteink szerint jelenleg egyedül a ZF kínálja az EMS energia-menedzsment rendszert a haszonjárművek elektromos hajtásrendszereinek kiegészítőjeként; amely már gyártás alatt áll.

hirdetés

"Csak egy ilyen integrált megközelítés teszi lehetővé az elektromos járművek hatékonyságának további növelését" - magyarázta Winfried Gründler, aki az e-mobilitásért felel a ZF haszongépjármű-technológiai részlegében. "Ez szemlélteti azt a stratégiai jelentőséget, amelyet a szoftverek jelentenek: a mobilitás következő generációját."

A ZF által ePreVision funkciónak nevezett vezérlőszoftver az általános energiaigény összehangolásakor figyelembe veheti a jármű útvonalának topográfiai profilját. Például kiszámítható, hogy hosszú, lefelé tartó futások során az AC kompresszor visszanyert elektromos energiával működhet. Az EMS átveheti a töltésvezérlést is, ahol az előre jelző funkciók további előnyökhöz juttatnak. Például, ha egy járművet a garázs elhagyása után az első út során egy hosszú lejtőn lefutnak, az akkumulátorok nem töltődnek fel teljesen, mert ezt a visszatöltési fázist a számítások előre jelzi és figyelembe veszi.

Ha az akkumulátor töltöttsége csökken egy hosszú utazás során, az EMS csökkentheti a kiegészítő egységek energiaigényének kielégítését a hatótávolság növelése érdekében. Mivel az EMS folyamatosan ellenőrzi az összes fogyasztó funkcionális állapotát, egyszerűsíti a diagnosztikát is.

"Rendszerünkkel azokat a busz- és teherautó-gyártókat célozzuk meg, akik nem képesek saját EMS-t fejleszteni, vagy másképp akarják azt használni" - tette hozzá Gründler. Az olyan flotta tulajdonosok, mint például a közlekedési társaságok, jelentős költségcsökkenést érhetnek el az eddigiekhez képest a ZF új energiamenedzsment-rendszerének alkalmazásával.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés