Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. július | Olvasson bele!

A villanyautók leadott hőjéből hatótávolság többletet nyernek

A Hyundai továbbfejlesztette a hőszivattyúrendszert. A hőszivattyú („fordított” légkondicionáló) kompresszorból, elpárologtatóból és kondenzátorból áll. A jármű elektromos alkatrészeinek leadott hőjét a hőszivattyú veszi fel és utastér fűtésére használja anélkül, hogy lényegesen hatással lenne az elektromos hatótávolságra. A továbbfejlesztett hőszivattyúrendszert a Hyundai és a Kia márka új elektromos járműveiben használják majd.

A koreaiak hőszivattyúrendszere hat éve debütált. A járulékos leadott hőt, amely most már nem csak az olyan elektromos alkatrészekből, mint pl. a hajtómotorokból, fedélzeti készülékekből és egyenirányítókból nyerhető ki, hanem az akkumulátorcsomagból is, a hőszivattyú veszi fel arra, hogy kevesebb áram fogyjon a járműfűtés használata során.

hirdetés

A rendszer az alkatrészek által termelt hőt a folyékony hűtőközeg elpárologtatására használja. Ezt követően a gáz nagy nyomás alatt a kompresszorból kikerül egy kondenzátorba vezetve, ott pedig megint folyékony állapotba alakul át. E folyamat járulékos hőenergiát állít elő, amelyet a hőszivattyú visszanyer, és a belső tér fűtésére használja. Ezzel egyidőben ezáltal a fűtési és klímarendszer hatékonysága javul, az akkumulátor áramfogyasztása csökken, és így a jármű rendelkezésre álló elektromos hatótávolságára alig van hatással. Azaz a tisztán akkumulátorból kivett fűtési villamos energia mennyisége, mely fokozottan hatótávolság csökkentő, kisebb lehet.

A rendszert 2014-es bevezetése óta Észak-Svédországban tesztelik és fejlesztik extrém hideg körülmények között. Az ottani helyi hőfok télen akár –35 °C-ra is leeshet. A kutatómérnökök a teszt során további lehetőségeit találták meg annak, a leadott hőből hogyan lehet a legtöbbet visszanyerni, a hőszivattyúrendszer hatékonyságának további fokozása érdekében. A technológia ilyen extrém körülmények melletti vizsgálata biztosítja, hogy a hőszivattyú még a leghidegebb régiókban is zavarmentesen működjön.

A Hyundai új elektromos járművei az elektromos járművek első generációjához képest több mint dupla akkora hatótávolsággal és akkumulátorkapacitással bírnak. Az extrém hideg mellett végzett tesztek a technológia nagy hatásfokát igazolják: -7 °C-on a járművek a bekapcsolt fűtőberendezés mellett még mindig 90%-os hatótávolságot nyújtottak a 26 °C-os környezeti hőfokon mérthez képet. A Hyundai adatai szerint egyéb gyártók elektromos járműveinek hatótávolsága 18-43% között csökkent azonos tesztkörülmények mellett.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés