Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. december | Olvasson bele!

A Volkswagen ID.3 elektromos hajtása

Az ID.3 a Volkswagen egy új korszakának, az elektromos mobilitásnak a kezdete. Az elektromos hajtást, amely a moduláris elektromos hajtásrendszer-platformján (MEB) alapul, a Kasselben Volkswagen Group Components gyártja. Nemcsak kevésbé összetett, mint egy hagyományos benzin- vagy dízelmotor, hanem elég kompakt is ahhoz, hogy beleférjen egy sporttáskába.

Az elektromos hajtás alkatrészei

A gépjármű hajtására alkalmazott, ún. trakciós villanymotoroknak két fajtája van: állandó mágnesű, kefe nélküli motorok és az aszinkron motorok. Az állandó mágnesű kefe nélküli motor erős állandó mágneses rotorral rendelkezik, amely szinkronban forog az állórész mágneses mezőjével. Aszinkron gépekben azonban a rotor az elektromos áramot használja saját mágneses mezőjének generálására, és ennek eredményeként a forgórész forgása elmarad az állórész mágneses mezőjének forgásától. egy álló állórész, amelynek belsejében forog a forgórész. Az állórész réz huzaltekercsekből készül. Amikor elektromos áram áramlik ezeken a tekercseken, egy forgó mágneses mező jön létre az állórészben, amely a forgórész forogását okozza. A forgómozgás egyszerű fizikai elven alapszik: a mágnesben lévő ellentétes pólusok vonzzák egymást, míg az azonos pólusok taszítják egymást.

Hajtű-tekercselési technológia

hirdetés

A Volkswagen új ID.3-ját APP 310 elektromos hajtással állandó mágnesű, kefe nélküli villanymotorral szerelték. Az „APP” megjelölés a hajtás és a sebességváltó tengellyel párhuzamos elrendezéséből származik, míg az ezt követő szám megjelölés a 310 Nm-es maximális nyomatékra utal. Ennek a hajtásnak a fő alkatrészeit Volkswagen Group Components különböző gyártóhelyein állítják elő.

A forgórészt és az állórészt a Salzgitterben található alkatrészgyárban gyártják. Az új hajtű módszerű tekercselési technológia megkövetelte egy innovatív gyártási folyamat alkalmazását az állórész összeszerelésében, amelynek során az állórész laminált hornyaiban lévő tereket optimálisan kitöltik sík, előre kialakított réztekercsekkel. A maximális nyomaték kis motorfordulatszám mellett is elérhető, ami azt jelenti, hogy sebességváltó helyett egy fogaskerekes fordulatszám redukáló áttétel elegendő a teljes fordulatszám-tartomány lefedéséhez. Mind az elektromos hajtást, mind az „1-sebességes sebességváltót” a kasseli alkatrészgyárban gyártják. A teljes hajtóegység elég kompakt ahhoz, hogy beleférjen egy sporttáskába. A hajtómű csak kb. 90 kg tömegű és 150 kW (204 LE) teljesítményre képes az ID.3-ban.

Elektromos hajtások Kasselből Európa és Észak-Amerika piacai számára

A jövőben Kasselben gyártják majd az Európában és Észak-Amerikában az MEB alapjaira készülő járművek elektromos hajtásait. A termelést évi 500 ezer darabos kapacitásra tervezték. Kassel szorosan együttműködik a kínai tianjini gyárral is, ahol a kínai piac számára párhuzamosan gyártják az elektromos hajtást. A két üzem együttesen 2023-tól évente akár 1,4 millió elektromos hajtóművet fog előállítani. Ez azt jelenti, hogy a Volkswagen Group Components a jövőben az elektromos járművek hajtóműveinek legnagyobb globális gyártója lesz. 

(Forrás: POHU)


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés