A motorfelújítás buktatói
A belső égésű motorok felújítása nagyon összetett folyamat. Gyakran hallani váratlanul meghibásodott motorokról. Senkit sem érdekelnek a meghibásodás körülményei, mindenki csak a rossz eredményt látja, és ez alapján általánosít. Egy felújított motor meghibásodásáról számos tévedést, vagy ellentétes véleményt lehet hallani, ami mindig megosztja az embereket.
Cégünk, a “Nagy” Gépműhely, három nemzedék alatt nagyon sok belső égésű motorblokkot és hengerfejek újított fel. Az így összegyűlt tapasztalat alapján azt állítjuk, hogy aki ismeri és betartja a szakszerű javítási technológiát, az tökéletes műszaki állapotú motort tud a felújítás eredményeképpen átadni a megrendelőnek, aki a futásteljesítménnyel is elégedett lesz. Ehhez szükség van, az összes javításban résztvevő fél (tulajdonos, autószerelő, motorfelújító gépműhely, adagoló javító, turbófeltöltő javító, alkatrész kereskedő, egyéb beszállító) összehangolt, minőségi munkájára. Célunk az, hogy felhívjuk a figyelmet azokra a hibákra, melyek 85-90%-ban a javított motorok meghibásodását okozzák. Ezt azért tartjuk fontosnak, mert ezek a hibák általában nem műszaki eredetűek, és a javítási folyamatot ismerve és következetesen betartva könnyen elkerülhetőek. Célunk, hogy a javításban részt vevő összes fél, még az ügyfél, a tulajdonos is ismerje és megismerje a hibákat, és ezeket súlyuknak megfelelően értékelje, kezelje. Így tud hozzájárulni minden résztvevő a kiváló minőségű motorfelújításhoz.
Hazánkban a manufakturális jellegű felújítás az elterjedt gyakorlat. Az alkalmazott technológiák a motorok műszaki fejlődésével egyre költségesebbek és egyre speciálisabbak, ezért csak szakosodással lehet gazdaságosan üzemeltetni ezeket. Jelenleg nem autótípus, hanem az elvégzett munkák típusai szerint szakosodnak a cégek itthon. Ezért a belső égésű motorok felújítását gyakran több cég közösen végzi. A felújítás munkái általában így oszlanak meg:
- az autószerelő-műhely kiszereli és beszereli a motorblokkot és a felújítás végén beüzemeli azt, általában a tulajdonos vele áll kapcsolatban,
- a fűzött motorblokk, a fűzött hengerfej, az adagoló és a turbófeltöltő felújítását pedig szakműhelyek végzik,
- az alkatrészeket többnyire a javításban résztvevő cégek adják, de van olyan felújítás, ahol a tulajdonos szerzi be az alkatrészeket.
Sokan nem veszik tudomásul azt az alapvető tényt, hogy a működő motor egyik alkatrészét sem lehet a meghibásodásnál figyelmen kívül hagyni, hiszen bármely másik alkatrész is meghibásodhat, még akkor is, ha az nincs a motor működése szerint közvetlen kapcsolatban más meghibásodott alkatrésszel.
Azt gondolni, hogy az egyik alkatrész meghibásodása nem okozhat hibát a motor más részében nagy tévedés! Akár egy néhány ezer forintos hengerfej tömítés is lehet a motor teljes meghibásodásának az oka. Beragadhat a dugattyú és csapágyas lehet a főtengely. A motor csak akkor fog jól működni, ha minden alkatrésze hibátlan, és csak addig, amíg valamelyik alkatrésze meg nem hibásodik. Ezért a javításnál mindig vegyük figyelembe, hogy a motor futásteljesítményét mindig a benne lévő leggyengébb állapotú alkatrész futásteljesítménye fogja meghatározni. Ez a leggyengébb láncszem elve.
Napjainkban csökken a rendeltetésszerű használat alatt, természetes elhasználódás következtében elkopott motorok száma. Ezek csupán a felújítások 15-20%-át teszik ki. Régebben ez a szám 30-40% volt. A motor meghibásodása általában a helytelen használatból, elmaradt karbantartásból, vagy valamelyik (általában a bonyolult segédberendezésekben) alkatrész meghibásodásából, vagy baleset okozta meghibásodásból ered. Egyre kevesebb a motorblokk javítás és egyre több a hengerfejjavítás, mert az új, mind nagyobb teljesítményű motoroknál a hengerfej meghibásodása jelenti a fő gondot.
A rendkívüli meghibásodások javítása mindig nagy körültekintést igényel. Ilyenkor nagyobb a valószínűsége olyan rejtett hibáknak, melyek a rendeltetésszerű használat folytán elkopott motoroknál ritkábban jelentkeznek. Ilyenkor más alkatrészek is meghibásodhatnak, nemcsak azok, melyeken jól láthatóak a meghibásodás jelei. Ezek a kevésbé látható, de meghibásodott alkatrészek később újabb meghibásodást okozhatnak, ha nem javítjuk ki. Meg kell találni, és ki kell javítani ezeket a hibákat a felújítás során, mert csak így lesz tökéletesen üzemképes a motor. Gyakori, hogy egy apró hiba okozza a belső égésű motor teljes meghibásodását. Ennek a javítási költsége gyakran elenyésző az egész javítás költségéhez képest, mégis a meghibásodást okozó apró hibát nem javítják meg, mert nem veszik észre, vagy igazából nem is keresik. Megelégednek azzal, hogy megtalálták a „nagy” meghibásodást, és azt javítják meg. Ezért minden esetben a végére kell járni a meghibásodás okának, mert csak így lesz teljes és hibátlan a javítás!
Fontos megemlíteni azt a gyakorlatot, ami annak idején a „nyugati” autók felújítására a hiánygazdaságban alakult ki. Egyszerűen nem lehetett alkatrészt kapni, vagy borzasztóan nehezen, ezért gyakran visszaépítették az agyonhasznált alkatrészeket, és csak azokat cserélték ki, melyek teljesen tönkrementek. Elterjedt volt a gyűrűzés és az úgynevezett visszahüvelyezés. Napjainkra ezek a korlátozó tényezők már megszüntek, de a dráguló élet miatt a pénz továbbra is komoly szerepet játszik a javításban, ezért sokan ma is alkalmazzák ezeket a javítási formákat, pedig ezek kényszermegoldások. Sokan még mindig meg vannak győződve, hogy ezek a módszerek egyenértékűek a teljes felújítással, hiszen – mint mondják - akkoriban milyen jók is voltak...
Nem veszik figyelembe a javításban és a járművekben alkalmazott új technikákat, és a járművekkel szemben állított megnövekedett elvárásokat. Azt hiszik, hogy ezek a megoldások hosszútávon olcsóbbak, és ennek ellenére ugyanolyan tartósak, mint a ma javasolt megoldások. A jó magyar közmondás szerint: “Olcsó húsnak híg a leve!” itt is megállja a helyét. Nem veszik figyelembe, hogy az alkatrészeket gyakran akkor is ki kell kicserélni, ha nincsenek teljesen elhasználódva.
A fent leírt esetek 85-90%-ban a felújított motorok meghibásodását emberi okokra lehet visszavezetni. A tulajdonos, aki általában nem szakember, és rendszerint csak ellenőrizetlen (nem szakmai) forrásból van némi “fals” információja, komolyan akadályozhatja a szakmai munkát. Ennek elkerülésére a szakembereknek időt kell fordítaniuk a pontos és szakszerű tájékoztatásra. Különben nem alakúl ki bizalom a tulajdonos és a szakemberek között és az ügyfél csak a költségeket fogja nézni, nem érdekli semmi más. Ilyenkor ez természetes, hiszen bizalom nélkül mást nem tud tenni. Természetesen a pénz is fontos, hiszen elő kell teremteni a szükséges összeget, de mindig van egy olyan költséghatár, ami alá nem szabad menni, mert az a javítás minőségének a kárára megy. A szakembereknek az a feladata, hogy tapasztalataik alapján meghatározzák ezt a határt, és biztosítsák, hogy a javítás során ezt ne lépje át senki. Ezzel a hozzáállással a motorfelújítások sikerét jelentősen meg tudjuk növelni.
Nagy László
okl. Gépészmérnök