A hengerfal megmunkálása az üzemi terhelésnek megfelelően
A dugattyúgyűrű és a hengerfal kapcsolata nagymértékben befolyásolja a motor belső veszteségeit, olajfogyasztását és az emissziót. A blokkok folyamatos könnyítése szerkezeti kialakítással és anyagválasztással a kisebb tömeg elérése érekében megnehezíti a szerkezet szilárd- ságának megtartását. A Gehring cég által fejlesztett új eljárással nemcsak az üzemi terhelés okozta belső feszültségváltozás, hanem a hőmérséklet-változás okozta deformáció is kompenzálható.
ALAPVETÉSEK
A belső égésű motorok fejlesztési irányát a CO2-kibocsátás csökkentésének kötelezettsége vezérli, ami egyenesen arányos a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentésével. A profilhónolás – vagy „formhoning”- eljárás, ahogy az angol források nevezik – lényege, hogy a hideg állapotban történő megmunkálás során nem a henger minél pontosabb hengerességére törekszünk, hanem olyan formát képzünk, melyből az üzemi jellemzők elérésekor hengeres forma lesz. A furat alakját befolyásolja a mechanikai és a termikus terhelés változása is ➊.