Motorolajszűrők
A motorolaj szűrőjének rendszeres cseréje legalább annyira fontos, mint az olaj cseréje, hiszen a használat során a motorolaj felvett szennyeződéseit a főáramú szűrőnek kell kiszűrnie. A szűrő kapacitása pedig véges, ha eltömődik, akkor nem szűri tovább a motorolajat, ez pedig jó néhány alkatrészt érint negatívan. A szűrők felépítése nem is olyan egyszerű, mint talán elsőre gondolnánk, nézzünk beléjük kicsit figyelmesebben.
➊
A főáramban elhelyezett szűrő lehet csavarozható patronos szűrő ➊ vagy az egyre jobban elterjedő betétes ➋ szűrő. A patronos szűrők tartalmazzák magukban a legtöbb funkciót, hiszen a szűrő házában van elhelyezve a visszacsapó szelep és a megkerülő szelep is. A visszacsapó szelep feladata, hogy a motor leállítása és az olajszivattyú megállása után ne engedje lefolyni a szűrőben lévő olajat az olajteknőbe, így a következő indításnál a rendszernyomás hamarabb felépül, kisebb az indításnál jelentkező kopás.
➋
Az olajszűrő bizonyos esetekben eldugulhat. Ez az eset akkor áll elő, ha az olaj átlagon felüli szennyezettségű vagy a szűrőcsere szervizcikluson túl van már. Ha az olajszűrő eldugul, az azt jelenti, hogy az olaj már nem tud átáramolni a szűrőanyagon. Ekkor a motor teljesen tönkremehet, hiszen az olajszűrő megakadályozza az olajkör működését, így a motor kenőanyag nélkül marad. Ezen jelenség kiküszöbölésére helyeznek az olajszűrőbe megkerülő szelepet. Ez a szelep a legjobb minőségű szűrők esetén pontosan a gyári maximális olajnyomásértékre van beállítva. Ha rossz minőségű szűrőt vásárolunk, akkor lehet, hogy azon a nyitónyomást túl kicsire állítják, a szelep folyamatosan nyitott állásban maradhat üzemelés során, így szűretlen olaj jut a kenési pontokhoz, ami a motor korai kopásához vezethet. Az is előfordulhat, hogy a nyomásértéket túl nagyra állítják, a szelep folyamatosan zárva lesz, és nem kerül megfelelő mennyiségű olaj az olajvezetékekbe. A jó és rossz minőségű motorolajszűrők eltérhetnek a szűrő anyagában is. A régebbi szűrőanyag a cellulóz volt, ami megfelelő ásványi alapú motorolajokhoz, de a csereperiódusa viszonylag kicsi. Ezt továbbfejlesztve, poliészter szálakkal erősítették a cellulóz szálakat, így a kevert szálas szűrő már megfelelő lett a szintetikus olajokhoz, és a csereperiódus is hosszabb lehetett. Az igazi áttörést a teljesen szintetikus anyagú szűrők jelentették a 2000-es években. Ezek a szűrőanyagok a legalkalmasabbak a szintetikus motorolajok szűrésére és biztosítják a leghosszabb csereperiódust.
➌
Az előbbiekből következik, hogy a patronos szűrők esetén függünk legjobban a szűrő minőségétől, hiszen azokban van a legtöbb funkció integrálva. Az autógyárak valószínűleg ezért is (és költségcsökkentés miatt) részesítik ma már előnyben a betétes szűrőket, melyeknek elsősorban az anyagválasztása és alakhelyessége befolyásolhatja a szűrés minőségét. A szűrőbetétekhez a gyártók csomagolnak O-gyűrűket ➌, melyeket a szűrőt tartó és a szűrőházban maradt olajat leeresztő alkatrészen (gyakran egy alkatrészt képez a szűrőfedéllel), illetve a szűrőfedélen kell kicserélni. Minden cserénél használjuk fel a csomag minden elemét! Ha a leeresztő szelep O-gyűrűjét nem cseréljük ki, és az tönkremegy vagy elöregszik, akkor a szűrőből visszafolyik az olaj a teknőbe, így az alkatrészek nem kapnak megfelelő kenést! A fedél O-gyűrűjét pedig azért kell kicserélni, hogy a ház tömítettsége tökéletes legyen, ne folyjon ki olaj a motortérbe. Ügyeljünk az olajteknő csavarjának meghúzási nyomatékára is! Alumínium olajteknők esetén a csavar túlzott meghúzása miatt a menet megszakadhat, így legközelebb menetjavító készlet kell a csavar visszatételéhez.