Hőkapcsolók meghúzási nyomatékának fontossága

A belső égésű motorok üzemi hőmérsékletének pontos beállítása és hőmérséklet szerinti szabályzása a motorkopás, a környezetvédelmi előírások és a tüzelőanyag-fogyasztás szempontjából is meghatározó. A hűtőrendszerben a termosztáton kívül egyéb egységek is hatással vannak a motor hőmérsékletére, például hőkapcsolókkal vezérelhető a hűtőventilátor.


és ➋

A hőkapcsolók – akárcsak a termosztátok – egy viaszos betétet tartalmaznak, mely hőtágulása révén tud egy mechanikus kapcsolót átbillenteni egy előre tervezett hőmérsékleten. Nagyon fontos a gyártás során a viasz pontos adagolása, hiszen a kapcsoló pontossága nagyban függ a viaszelem pontos méretétől. Itt is fel kell hívni a figyelmet, kerüljük a hamisítványokat, bizonytalan gyártókat!

Ahogy az ➊ ábrán is látható, hideg motor esetén a viasz kis térfogatot tölt ki, ezért a kapcsolódugattyú alsó állásban van, így a karos mechanizmuson keresztül a kapcsoló nyitott.

Amikor melegszik a motor hűtőfolyadéka, akkor a viasz kitágul és folyamatosan emeli a dugattyút, míg a felső kapcsoló összezár ➋.


A működéséből adódóan nemcsak a viasztartalom befolyásolja nagymértékben a kapcsoló működését, hanem a belső távolságok változása is. Ezért fokozottan ügyelni kell a hőkapcsoló meghúzási nyomatékának betartására, ugyanis, ha túl nagy nyomatékkal húzzuk meg a kapcsolót, akkor a menetnél megnyúlhat ➌, ami a belső szerkezet méretpontosságának elvesztéséhez vezethet. Emiatt a kapcsoló nem a tervezett hőmérsékleten kapcsolja az áramkört, ami a motor túlmelegedését okozhatja.