Valeo kéttömegű lendkerék hosszabb rugóúttal
A Valeo 2014-ben mutatta be a hosszabb rugóúttal rendelkező kéttömegű lendkerekét (Long Travel Damper Dual Mass Flywheel – LTD DMF), melynek kiemelkedő a lengéscsillapító tulajdonsága, emellett a motorindításnál a rezonanciaproblémát is kiküszöböli. Alkalmazható kézi kapcsolású váltóművekhez, hibrid hajtásláncokhoz és nedves tengelykapcsolókhoz is.
Az új fejlesztés a Mercedes E-osztályban, az E 300 BlueTEC Hybrid-ben debütált. Egy hagyományos kéttömegű lendkerékhez képest felére csökkenti a motorból érkező lengéseket és vibrációt, kifejezetten jó hatásfokkal bír a kis fordulatszámú tartományban.
Ahogy az ábrákon is látható, egyenes és körívrugókat is alkalmaznak, hogy mindkét csillapítási mód előnyét ötvözzék. Az egyenes rugóval történő csillapítás jó a motorból érkező lengések csökkentésére, de az indításnál fellépő lengések csillapítására gyengék. Ezzel szemben az ívelt rugóknak általánosságban gyengébbek a csillapítási tulajdonságai, viszont kiválóan nyelik el a motorindításkori lengéseket. A két csillapítási módszer egyesítésével a Valeo LTD DMF megoldást kínál a lengéscsillapítási és motorindítási problémára is.
(Valeo-info)