Tényleg az izzógyertya miatt?!

Az autógyártók mindig meg tudják lepni az autószerelőket, nemcsak a legújabb technológiákkal, hanem azok vezérlési módjával és az EOBD kapcsolási szintekkel.

Egy 2008-as évjáratú, 110 LE-s 1.6 TDCi Ford Focus-szal történt, hogy a műszerfalon kivillant a motorhibára figyelmeztető MIL-lámpa és az autó vesztett nyomatékosságából, motorja nehezen pörgött fel. Mivel ez már egy koromszűrővel (DPF) szerelt változat, ezért elsőre azon a környéken gyanították a hiba forrását. Már korábban is volt gond a koromszűrővel, akkor egy tisztítás után a hiba megszűnt. A hibatároló kiolvasása után viszont meglepetésre a koromszűrővel kapcsolatban csak a regenerálási gyakoriság jelent meg (P2459) és nem várt hibaként a P0380, vagyis az izzógyertyával kapcsolatos hibakód ➊. Mivel első körben az izzógyertyahibát nem hozták összefüggésbe azzal, hogy az autó erőtlen, ezért differenciálnyomás-mérésre is sor került a koromszűrőnél, melynek eredménye szerint a koromszűrő nem fojtotta a motort. Ekkor merült fel először, hogy mégis kapcsolatban van az erőtlenség az izzógyertyás hibakóddal.


Csóka Balázs, a szentendrei Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. műszaki oktatója elmondta, hogy abban az esetben, ha mind a 4 izzógyertyát hibásnak észleli a vezérlő, akkor a motort vészüzembe állíthatja. Ennek megfelelően az izzógyertyák ellenőrzése következett. Az Autótechnikában már bemutatott NGK applikációban megkeresték a modellhez tartozó izzógyertya adatait ➋. A gyertya 11 V-os, ellenállása 1 ohm. A mérés során mind a 4 gyertya hibásnak bizonyult, ezért következett a cseréjük. A kiszerelésnél ügyelni kell arra, hogy a törési nyomatékot ne érjük el, ezért érdemes a kiszerelést is nyomatékkulccsal végezni. Az alábbiakban olvasható a Ford hivatalos szerelési útmutatója, ami érvényes az 1,6 l Duratorq-TDCi (66 kW/90 LE)/1,6 l Duratorq-TDCi (74 kW/100 LE; 81 kW/110 LE), 1,6 l Duratorq-TDCi (DV) motorokra. A motor hátsó (utastér felőli) oldalán elhelyezett izzógyertyák kiszerelése sok előzetes munkát igényel, szerencsére a Ford esetében néhány alkatrész kibontásával a gyertyák hozzáférhetővé válnak, viszont ugyanezen motor izzógyertyáit a Peugeot 206-osból az előrenyúló szélvédő miatt nem lehet kiszerelni a motor kiszerelése, elmozdítása nélkül.


A gyertyák cseréje megoldotta a problémát, elaludt a MIL-lámpa, és a motorba visszatért az erő. Sokszor hangoztatjuk, hogy a hibakódolvasás még nem jelenti a probléma igazi forrásának a megismerését, de ahogy ebből az esetből is láthatjuk, nem szabad figyelmen kívül hagyni az autóból jövő üzeneteket.


A Ford izzógyertya-szerelési menete:

1. MEGJEGYZÉS: Meg kell győződni róla, hogy a szélvédőtörlő motor alaphelyzetben van-e.

Az akkumulátor testkábelét lecsatolni.

2. A felső motorburkolatot leszerelni.

3. A fékfolyadéktartályt a tűzfaltoldat karosszériaelemről leválasztani.

4. Az első ablaktörlő karokat kiszerelni.

5. A szélterelő lemezt kiszerelni.

1. A szélterelő lemezt a biztosítókról leválasztani.

2. A szélvédőüveg alsó karosszéria-gumitömítésének leválasztásával a szélterelő lemezt kiszerelni.

6. A tűzfaltoldat karosszériaelemet kiszerelni.

1. A tűzfaltoldat elem rögzítőcsavarjait kiszerelni.

2. A tűzfaltoldat elemet a biztosítókról leválasztani.

7. Ha a motortér a ➌ ábrának megfelelően ki van ürítve, akkor hozzá lehet férni az izzógyertyákhoz:


➌ 

1. Az izzógyertya-vezeték elektromos csatlakozóját oldja

2. Az izzógyertya-vezeték tartót szerelje le

3. Az izzógyertya-vezetékköteget szerelje ki

4. Cserélje ki az izzógyertyákat.

8. A beszerelést a kiszerelés fordított sorrendjében kell elvégezni.

Meghúzási nyomatékok:

Izzógyertya: 8 Nm

Izzógyertya-vezeték tartó: 7 Nm

Izzógyertya-vezeték: 2 Nm