Fiat Doblo 1.6 D Multijet vezérműszíjcsere
Sok Fiatot szereltek az 1.6-os Multijet-motorral és sok esetben érkezett panasz a nem megfelelően cserélt vezérműszíjak miatt, ezért a ContiTech lépésről lépésre bemutatja a csere folyamatát egy Fiat Doblo 263-as modellen.
A gyártó előírása szerint a vezérműszíjat 150 000 km vagy 5 év futás után tanácsos cserélni, ha a jármű nem rendelkezik részecskeszűrővel. DPF-fel szerelt jármű esetén 140 000 km-t írnak elő, illetve 5 év használatot. A vezérműszíj cseréjekor érdemes elvégezni a feszítő- és vezetőgörgők, valamint a hűtőfolyadék-szivattyú cseréjét is.
A teljes művelet 2,7 munkaórát és a következő szerszámokat igényli:
– vezérműtengely-rögzítő – OE no. 1870836000,
– vezérműtengely-rögzítő – OE no. 1870896900,
– lendkerékrögzítő – OE no. 1860898000,
– forgattyústengely-rögzítő – OE no. 2000003000,
– ellentartó – OE no. 1870815000.
Az előkészületek során az alábbi műveleteket kell elvégezni, a tiltásokat pedig be kell tartani:
– Azonosítsa a járművet a motorkódja alapján!
– Húzza le az akkumulátor saruit!
– A motort mindig a forgattyús tengely szíjtárcsáján keresztül az óramutató járásával megegyező irányba forgassa.
– Ne forgassa a forgattyús és a vezérműtengelyt, ha a vezérműszíj nincs a helyén!
– Tartsa be a meghúzási nyomatékokat!
– Emelje fel és támassza ki a jármű elejét!
Távolítsa el:
– a motortakaró fedelet,
– a motortér alsó burkolatát,
– a jobb első kereket,
– a jobb alsó motorburkolatot,
– a segédberendezések hajtásának a szíját, feszítő- és vezetőgörgőit,
– a légszűrő házat és a hozzá vezető csövet,
– a turbófeltöltőhöz vezető csövet,
– a légtömegmérőt,
– a motortartó csavarjait,
– a vezérműszíj védőburkolatát.
A vezérműszíj levétele
1. Távolítsa el a lendkerék fedelét és helyezze el a 186089000 számú reteszelő szerszámot a lendkeréken! (➊a – ➊d ábrák)
➊a
➊b
➊c
➊d
2. Csavarja ki a forgattyús tengely szíjtárcsájának csavarjait és távolítsa el a szíjtárcsát!
3. Szerelje le a 186089000 számú szerszámot a lendkerékről!
4. Állítsa jelre a vezérlést!
5. Húzza le a tüzelőanyagnyomás-jeladó csatlakozóját, hogy a ➋. ábrán látható csavart ki lehessen venni a vezérműtengelyházból!
➋
6. Helyezze a 187086900 számú rögzítőszerszámot a vezérműtengelyházba! (➌a – ➌b ábra)
➌a
➌b
7. Csavarja ki a forgattyúház fedelének bal alsó csavarját, hogy a 2000003000 számú forgattyústengely-rögzítőt fel tudja szerelni! (➍. ábra)
➍
8. A pozíció ellenőrzése után a rögzítőt le kell venni, a feszítőgörgő csavarját ki kell venni, és a vezérműszíj leszerelhető.
Az új vezérműszíj felszerelése
1. Szerelje fel az új feszítő- és vezetőgörgőket!
2. Lazítsa fel a vezérműtengely csavarját a 1870815000 számú ellentartó segítségével! (➎. ábra)
➎
3. A 1870836000 számú vezérműtengely-rögzítő szerszámot szerelje fel! (➎. ábra)
4. Helyezze fel a vezérműszíjat a forgattyús tengely szíjtárcsájára az óramutató járásával megegyező irányba! Bizonyosodjon meg róla, hogy a szíj nem sérül a felszerelés során! A szíj ezen ágának feszesnek kell lennie. A szíjon lévő jelzéseket össze kell vetni a vezérműtengely, a forgattyús tengely és a nagynyomású tüzelőanyag-szivattyú tárcsájának jelöléseivel. (➏a – ➏b ábra)
➏a
➏b
5. Ezután helyezze vissza a 2000003000 számú rögzítőt a forgattyús tengely szíjtárcsájára és csavarokkal rögzítse, majd ellenőrizze a forgattyús tengely helyzetét! (➐. ábra)
➐
6. Nyomja le a feszítőgörgő rugóját egy csavarhúzó segítségével (➑a ábra), amíg a jelölés a furat közepéhez nem ér (➑b ábra)!
➑a
➑b
7. Húzza meg a feszítő csavarját 23–28 Nm nyomatékkal!
8. Húzza meg a vezérműtengely-szíjtárcsa csavarjait a 1870811500 számú szerszám segítségével (➒. ábra)! A meghúzási nyomaték: 28–31 Nm + 40 °.
➒
9. Távolítsa el a rögzítőszerszámokat!
10. Forgasson a motoron 2 fordulatot a forgási iránynak megfelelően, és állítsa az 1-es hengert felső holtpontba. Próbálja meg felhelyezni a vezérmű- és a forgattyús tengelyt rögzítő szerszámokat. Ha nem sikerül a helyére illeszteni, akkor javítsa ki az eltérést a vezérlésben és ellenőrizze újra a feszítést!
11. Távolítsa el a rögzítőszerszámokat és helyezze vissza a csavart a vezérműtengelyházba az új O-gyűrűvel! Meghúzási nyomatéka: 13–16 Nm. Vegye le a tartó szerszámot, és a levétellel ellentétes sorrendben helyezze vissza az alkatrészeket!
12. Megjegyzés: a forgattyús tengely szíjtárcsájának csavarját 23–28 Nm nyomatékkal kell meghúzni.
13. Jegyezze fel a vezérműszíj cseréjét és helyezze el a matricát a motortérben jól látható helyre! (➓. ábra)
➓
A csere után érdemes egy próbakört menni a járművel. Ha mindent rendben talált a teszt során, akkor a vezérműszíjcsere befejezettnek tekinthető.
Forrás: Practical Tip, ContiTech Power Transmission Group, Hannover, 2014. június, www.contitech.de/press