Fiat Doblo 1.6 D Multijet vezérműszíjcsere

Sok Fiatot szereltek az 1.6-os Multijet-motorral és sok esetben érkezett panasz a nem megfelelően cserélt vezérműszíjak miatt, ezért a ContiTech lépésről lépésre bemutatja a csere folyamatát egy Fiat Doblo 263-as modellen.

A gyártó előírása szerint a vezérműszíjat 150 000 km vagy 5 év futás után tanácsos cserélni, ha a jármű nem rendelkezik részecskeszűrővel. DPF-fel szerelt jármű esetén 140 000 km-t írnak elő, illetve 5 év használatot. A vezérműszíj cseréjekor érdemes elvégezni a feszítő- és vezetőgörgők, valamint a hűtőfolyadék-szivattyú cseréjét is.

A teljes művelet 2,7 munkaórát és a következő szerszámokat igényli:

– vezérműtengely-rögzítő – OE no. 1870836000,

– vezérműtengely-rögzítő – OE no. 1870896900,

– lendkerékrögzítő – OE no. 1860898000,

– forgattyústengely-rögzítő – OE no. 2000003000,

– ellentartó – OE no. 1870815000.

Az előkészületek során az alábbi műveleteket kell elvégezni, a tiltásokat pedig be kell tartani:

– Azonosítsa a járművet a motorkódja alapján!

– Húzza le az akkumulátor saruit!

– A motort mindig a forgattyús tengely szíjtárcsáján keresztül az óramutató járásával megegyező irányba forgassa.

– Ne forgassa a forgattyús és a vezérműtengelyt, ha a vezérműszíj nincs a helyén!

– Tartsa be a meghúzási nyomatékokat!

– Emelje fel és támassza ki a jármű elejét!

Távolítsa el:

– a motortakaró fedelet,

– a motortér alsó burkolatát,

– a jobb első kereket,

– a jobb alsó motorburkolatot,

– a segédberendezések hajtásának a szíját, feszítő- és vezetőgörgőit,

– a légszűrő házat és a hozzá vezető csövet,

– a turbófeltöltőhöz vezető csövet,

– a légtömegmérőt,

– a motortartó csavarjait,

– a vezérműszíj védőburkolatát.

A vezérműszíj levétele

1. Távolítsa el a lendkerék fedelét és helyezze el a 186089000 számú reteszelő szerszámot a lendkeréken! (➊a – ➊d ábrák)


➊a


➊b


➊c


➊d

2. Csavarja ki a forgattyús tengely szíjtárcsájának csavarjait és távolítsa el a szíjtárcsát!

3. Szerelje le a 186089000 számú szerszámot a lendkerékről!

4. Állítsa jelre a vezérlést!

5. Húzza le a tüzelőanyagnyomás-jeladó csatlakozóját, hogy a ➋. ábrán látható csavart ki lehessen venni a vezérműtengelyházból!


6. Helyezze a 187086900 számú rögzítőszerszámot a vezérműtengelyházba! (➌a – ➌b ábra)


➌a


➌b

7. Csavarja ki a forgattyúház fedelének bal alsó csavarját, hogy a 2000003000 számú forgattyústengely-rögzítőt fel tudja szerelni! (➍. ábra)


8. A pozíció ellenőrzése után a rögzítőt le kell venni, a feszítőgörgő csavarját ki kell venni, és a vezérműszíj leszerelhető.

Az új vezérműszíj felszerelése

1. Szerelje fel az új feszítő- és vezetőgörgőket!

2. Lazítsa fel a vezérműtengely csavarját a 1870815000 számú ellentartó segítségével! (➎. ábra)


3. A 1870836000 számú vezérműtengely-rögzítő szerszámot szerelje fel! (➎. ábra)

4. Helyezze fel a vezérműszíjat a forgattyús tengely szíjtárcsájára az óramutató járásával megegyező irányba! Bizonyosodjon meg róla, hogy a szíj nem sérül a felszerelés során! A szíj ezen ágának feszesnek kell lennie. A szíjon lévő jelzéseket össze kell vetni a vezérműtengely, a forgattyús tengely és a nagynyomású tüzelőanyag-szivattyú tárcsájának jelöléseivel. (➏a – ➏b ábra)


➏a


➏b

5. Ezután helyezze vissza a 2000003000 számú rögzítőt a forgattyús tengely szíjtárcsájára és csavarokkal rögzítse, majd ellenőrizze a forgattyús tengely helyzetét! (➐. ábra)


6. Nyomja le a feszítőgörgő rugóját egy csavarhúzó segítségével (➑a ábra), amíg a jelölés a furat közepéhez nem ér (➑b ábra)!


➑a


➑b

7. Húzza meg a feszítő csavarját 23–28 Nm nyomatékkal!

8. Húzza meg a vezérműtengely-szíjtárcsa csavarjait a 1870811500 számú szerszám segítségével (➒. ábra)! A meghúzási nyomaték: 28–31 Nm + 40 °.


9. Távolítsa el a rögzítőszerszámokat!

10. Forgasson a motoron 2 fordulatot a forgási iránynak megfelelően, és állítsa az 1-es hengert felső holtpontba. Próbálja meg felhelyezni a vezérmű- és a forgattyús tengelyt rögzítő szerszámokat. Ha nem sikerül a helyére illeszteni, akkor javítsa ki az eltérést a vezérlésben és ellenőrizze újra a feszítést!

11. Távolítsa el a rögzítőszerszámokat és helyezze vissza a csavart a vezérműtengelyházba az új O-gyűrűvel! Meghúzási nyomatéka: 13–16 Nm. Vegye le a tartó szerszámot, és a levétellel ellentétes sorrendben helyezze vissza az alkatrészeket!

12. Megjegyzés: a forgattyús tengely szíjtárcsájának csavarját 23–28 Nm nyomatékkal kell meghúzni.

13. Jegyezze fel a vezérműszíj cseréjét és helyezze el a matricát a motortérben jól látható helyre! (➓. ábra)


A csere után érdemes egy próbakört menni a járművel. Ha mindent rendben talált a teszt során, akkor a vezérműszíjcsere befejezettnek tekinthető.

 

Forrás: Practical Tip, ContiTech Power Transmission Group, Hannover, 2014. június, www.contitech.de/press