Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2018. július | Olvasson bele!

Áttörés a dugattyúgyűrű-bevonatok világában

A Federal-Mogul a DuroGlide névre keresztelt dugattyúgyűrű-bevonattal új mércét állított a tartósságnövelés és súrlódáscsökkentés területén. Mind dízel-, mind benzinmotoroknál előnyösen alkalmazható az új anyagokat és gyártási technológiát felhasználó bevonat, melynek elsődleges célja egy olyan tartós réteg képzése, amellyel a súrlódási veszteségek, ezáltal a CO2-kibocsátás és a tüzelőanyag-fogyasztás csökkenthető.

 

„A DuroGlide nem csak egy újabb fejlesztés, hanem egy úttörő” – szögezte le Gian Maria Olivetti, a Federal-Mogul Hajtáslánc- részlegének alelnöke és műszaki igazgatója.

„A teljesítménye meghaladja a ma kapható prémiumminőségű termékekét, ötvözi a kis súrlódás és nagy teherbírás előnyeit még kritikus üzemállapotokban is.”
A tesztek alatt a DuroGlide-bevonatolt dugattyúgyűrűk voltak a legmegbízhatóbbak az összes közül és 1,5%-os tüzelőanyagfo- gyasztás-csökkenést értek el vele, ami a mo- tortól és a jármű súlyától függően 1–3 g/km CO2-kibocsátás-csökkenésben jelentkezik. Azokban az időkben, amikor minden grammért harc folyik, ez nem elhanyagolható.

hirdetés

A bevonat jól illeszkedik a mai motorépítési trendekhez, mivel kisebb viszkozitású motorolajat és simább hüvelyfelületet enged meg, valamint jól viseli a nagy égési csúcsnyomá- sokat és hőmérsékleteket.

A DuroGlide innovációjának alapja egy nagy keménységű amorf szénalapú bevonat, ami javítja a felületek közti kenést azzal, hogy egy fizikai és kémiai inert gátat képez, és megakadályozza a közvetlen kapcsolatot, a száraz súrlódást. Nagy százalékban (kb. 50%) tartalmaz gyémántszerkezetű szenet, ami kivételes keménységet és kopásállóságot biztosít. A ma kapható gyű- rűkhöz képest azonos igénybevétel esetén feleakkora elhasználódást mértek. Mostanáig ugyanis a szénalapú bevona- tokat csak néhány mikron vastagságban lehetett felvinni a nagy maradó feszültség miatt, ami a bevonat leválásához vezethet. Ezenfelül a bevonat kívánt felületi minősége nem érhető el hagyományos felületkezelő eljárásokkal. Ezért fejlesztette ki a Federal-Mogul az új, fizikai gőzöléses tech- nológiáját, amivel 20 mikron vastagságú bevonatot lehet felvinni kockázat nélkül, a kiváló felületi minőséget pedig egy speciális polírozóeljárással érik el. A bevonatot minden ma alkalmazott gyűrűanyagra fel lehet vinni, ezért a gyűrűk gyártási folyamatait nem kell alapvetően megváltoztatni.

A fejlesztések a németországi Burscheidben zajlottak, ahol 2014 folyamán a gyártás is megindul. A DuroGlide technológia több benzin- és dízelmotorprojektben is megjelenik majd.

 


Kapcsolódó dokumentum:


6-7


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés