Újabb Bosch-jubileum
Elkészült a 10 milliomodik haszongépjárművekbe épített common rail rendszer
Idén januárban készült el a 10 milliomodik, haszongépjárművekbe épített Bosch common rail rendszer (CRSN). Az első generáció (CRSN1) gyártása 1999-ben kezdődött, 2003-ra pedig elkészült az 1 milliomodik darab. A CRSN1 az Iveco Turbo Daily-ben debütált, az első nagyhaszongépes alkalmazása a Renault kamionokban volt, ekkor a befecskendezési nyomás „csak” 1400 bar volt. 2001-ben 1600 bar nyomású rendszert kezdtek el alkalmazni az Egyesült Államokbeli pick-upok körében.
A 2005-ben piacra kerülő CRSN3 már 1800 bar maximális rendszernyomással üzemelt, nagy előnye volt az elődökkel szemben, hogy kevesebb résolaj távozott a visszafolyóágon, ezzel csökkent a tüzelőanyag-fogyasztás és a nagynyomású pumpa szükséges szállítási kapacitását. A CRSN3 rendszer tovább fejlődött, és először a CRSN3-20 és -22 rendszerek jelentek meg 2010-ben. Manapság a CRSN3-25-ös rendszert alkalmazzák, ami 2500 bar befecskendezési nyomásra képes, több pumpavariáció is illeszthető hozzá, hogy a haszongépjármű-motorok teljes skáláját le tudják fedni 4-től 16 hengerig.
A 4. generáció (CRSN4) 2007-ben mutatkozott be a nagyhaszongépjárművekben. A CRSN4 érdekessége, hogy a befecskendezési nyomás 2 lépcsőben épül fel: a nagynyomású pumpa 900 bar nyomást állít elő, majd a befecskendezési nyomás az injektorban épül fel. Ez kezdetben 2100 bar volt, de ma már 2500 bar. Előnyei közé tartozik a nagyon finom porlasztás, precíz és többszöri befecskendezés a jó hatásfokú égés és csendes járás érdekében.
A mágnesszelepes befecskendezőkkel egy befecskendezési ütem alatt 7 elkülöníthető befecskendezés végezhető. Ennek a rugalmas befecskendezési módnak köszönhetően csökken a motortüzelőanyag-kibocsátása, zaj- és károsanyag-kibocsátása.
10 millió haszongépjármű és 74 millió személygépjármű CR-rendszer legyártásán van túl a Bosch, de egyelőre úgy tűnik, hogy ez a technológia marad a meghatározó a dízelbefecskendező-rendszerek között az elkövetkező években is, természetesen folyamatos fejlesztés mellett.
Forrás: Bosch