Javítható BSI

Egy 406-os Peugeot 1.6 HDi BSI-jét kaptam meg javításra. A gond az volt vele, hogy a klímakompresszor nem kapcsolt. Ennél a Siemens típusú BSI-nél (1. kép) lehetőség van a kompresszor kapcsolóreléjének cseréjére. A hátsó burkolat levétele után az amit látunk, az a NYÁK-lap (2. kép), mely két félből áll össze, bal kéz felől van az elektronikai panel mikroprocesszor, eprom, IC-k, tranzisztorok, jobb kéznél pedig a működtetőpanel-relék és az áramkörök védelmét szolgáló nagy áramú biztosítékok. Dióhéjban. A klímakapcsoló relé egy nehezen hozzáférhető helyen van (3. kép).


1. kép

Ez egy 20 amperes váltórelé. Miért váltó? Azért, mert a BSI a kompresszor kikapcsolt helyzeti állapotát is közli a klímavezérlővel. A relé 5 lábát könnyedén kiforrasztottam egy ónszippantó segítségével, a relét magát kivenni egy kicsit nehéz, de kis erőltetéssel ez is sikerül, a műanyag burkolatot kell elhúzni a NYÁK-laptól, és ki lehet venni (4. kép). A relé a sorozatszáma alapján megtalálható a neten mint adatlap. Itt minden megvan róla, ami csak kell, az összes adat. Könnyen tudtam így letesztelni a relét, ami nem működött jól, nem „adott át”.


2. kép


3. kép

Így ez cserés, beletelt egy kis időbe, mire tudtunk szerezni egy ilyen új relét elektronikai szaküzletből. Méretbeli különbségek voltak, mert az új az magasabb volt egy kicsivel. Hál' Istennek, elfért. A behúzótekercs ellenállása azonban nagyobb volt, mint az eredetié. Próba szerencse. A beforrasztás nem nehéz, egyet kivéve, hogy a hátoldalán muszáj voltam egy kis műanyag kockát óvatosan kivágni, mert nincs ember, aki a relét egy hüvelykujjnyi helyen behelyezze a NYÁK-lapra. Aztán vissza kellett ragasztanom a műanyag kivágást, és már készen is voltam. Már csak a próba maradt hátra. A BSI-t visszaraktam a kocsiba, a helyére, rá a csatlakozók, vissza az akkusaru, egy pici kivárás az inicializálás miatt. A beindulás után bentről hallottam, hogy a klímakompresszor csattant, és már jött is a hideg befelé! Siker! Márkaszervizben ez a javítás tuti borsos árú, hat számjegy lett volna, mert a vezetett hibakeresés a végén azt hozta volna ki, hogy BSI-csere. De nem kell! Kis kutatás a neten, kis türelem, kézügyesség, és mindenki boldog. Boldog a tulaj, boldog a szerelő kolléga, én meg aztán pláne.


4. kép