Fáradtságra figyelmeztető rendszer a Fordtól

Európa útjain számtalan baleset következik be amiatt, hogy a vezető a volán mögött elalszik. Becslések szerint minden ötödik súlyos baleset visszavezethető a vezető kimerültségére. A tudósok kiderítették, hogy tipikus szituációk léteznek, melyek a fáradtságból fakadó baleseteket kiprovokálják: mint például hosszú, monoton vezetés autópályán, vezetés hajnal 2 és 6 óra között, vezetés alváshiánnyal küzdve, gyógyszer beszedése után (bizonyos orvosságoknál) vagy hazaúton éjszakai műszak után.

 

A Ford fáradtságfigyelmeztetőjénél (Driver Alert), mely a menüből aktiválható és deaktiválható, olyan vezetést támogató rendszerről van szó, mely a vezetési stílust, és ezzel a vezető koncentrációját, a kamera statisztikus beállításait (gépjármű helyzete a sávban) a jármű adataival (mint például a perdület értékével) kiértékeli. „A fáradtság a volán mögött egy komoly probléma, mellyel minden autóvezető találkozhat”, hangsúlyozza Margareta Nie, a Ford mérnöke, aki a fáradtságfigyelmeztetőt kifejlesztette. „Ha a vezető álmos lesz, akkor gyakran valamennyire eltávolodik a nyomvonaltól és ezután hirtelen elkapja a kormányt, hogy a megfelelő nyomvonalba visszataláljon. Pontosan ezt a vezetési szituációt ismeri fel a fáradtságfigyelmeztető.”

Kérésre a vezető az ő aktuális figyelmi fokát műszerfali kijelzőn megjelenítheti. Ha a koncentrációja átlép egy küszöbértéket, mely növekvő fáradtságra utal, akkor elsőként körülbelül 10 másodpercig egy sárgán aláhúzott megjegyzés jelenik meg: „Figyelem – Vezető fáradt – Pihenő javasolt” (Warnung – Fahrer müde – Rast empfohlen). Ha vezető ezt az első figyelmeztetést figyelmen kívül hagyja és továbbra is figyelmetlen vezetésre utaló jelek vannak, akkor feltűnik egy második vörösen aláhúzott megjegyzés: „Figyelem – Vezető fáradt – Kérem pihenjen!” (Warnung – Fahrer müde – Bitte Rast!). Ekkor a figyelmeztetés tovább áll fenn és a vezetőnek meg kell állnia és pihenőt tartania vagy átengednie a vezetést másnak, hogy a figyelmeztetés visszavonásra kerüljön. Mindkét esetben a figyelmeztetést akusztikus szignál is kiegészíti.

A fáradtságfigyelmeztető, mely nemrég lett az új Focusszal bevezetve, egy kamerára épül (optikai szenzor), mely a belső visszapillantó tükör magasságában van elhelyezve. Ez felismeri a gépjármű helyzetét az általában rendelkezésre álló útburkolati jelekből. Működik azonban csak egy útburkolati jel esetén is. A kamera adatait a modern On Board Software értelmezi. Az adatokat a rendszer kiértékeli előre, hogy a gépjárműnek milyen pozícióban kell lennie. Megismételt jelentős eltéréseknél a vezetőt audiovizuális úton figyelmezti. A fáradtságfigyelmeztető úgy van programozva, hogy a sávváltásokat és az előzéseket felismerje.

Ez a rendszer az új Focuson kívül a Mondeóban, valamint az S-MAX-ban és Galaxyben opcionálisan elérhető.