Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2018. november | Olvasson bele!

Az új tömítéstechnológia csökkenti a CO2 kibocsátást a gyártásfolyamatban

A Federal-Mogul anyagkutatói új elasztomert fejlesztettek ki tömítésekhez. K 16 a neve az új elasztomerkeveréknek. Ez az anyag először az Unipiston® (egyrészes gumi-fém dugattyú) munkahengereknél jelenik meg rávulkanizált tömítőajakkal automata és DSG-váltókhoz. Az új technológia segítségével az előállításkor keletkező CO2-kibocsátás csökken, mint ahogy a felhasznált energia mennyisége is, mert a vulkanizáláskor a hőntartási fázist el lehet hagyni.

hirdetés

Az Unipiston® munkahengerek a hidraulikus nyomást alakítják át mechanikus erővé, mely segítségével az automata- és DSG-váltókban a kuplungokat működtetik. A munkahenger-tömítés gyártásakor a vulkanizálásnál eddig szükséges volt, hogy az alkatrészeket 12 órán át 175 °C-on keresztül hőn tartsák. A K 16-os anyaggal ez a hőn tartási fázis feleslegessé válik. A Federal-Mogul számításai szerint az éves földgázfelhasználás egyedül az észak-amerikai frankforti üzemben 40 milliárd BTU-val (British Thermal Unit, megfelel 1040 m3-nek) csökken és 2000 tonnával csökken az atmoszféra CO2-terhelése.

A kész K 16 tömítések teljesítőképessége a hagyományos tömítéseket a kopás és az élettartam szempontjából felülmúlják. Az alapja ennek a hosszú elasztomer molekulaláncok. A Federal-Mogul Tömítési Technológia és Fejlesztés Divíziójának igazgatója, Larry Brouwer szerint ez az anyag nem áll meg az Unipiston® munkahengerek alkalmazásánál: „A K 16-technológia egyéb elasztomer termékeknél, mint olajteknő és szelepfedél-tömítéseknél, valamint egyéb tömítési felhasználásokra is alkalmazható.” A K 16 alkalmazásával a formázás után egyből az alkatrészek a csomagolóba kerülnek a hőntartási fázis nélkül, így a gyártási idő és maga a gyártósor is jelentősen csökken.


Kapcsolódó dokumentum:


12


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés