111 millió légzsákelektronika a Boschtól

111 millió légzsákelektronika a Boschtól

Kereken 111 111 111 darab légzsák-vezérlőegységet gyártott a Bosch az 1980-as szériabevezetés óta 2011 áprilisáig. Az újonnan forgalomba helyezett autók 80%-a világszerte légzsákkal szerelt. Ahol van még pótolni való, azok a BRIC-államok (Brazília, Oroszország, India és Kína), itt csak minden második autóban van légzsák. A világon az első elektronikusan vezérelt légzsákvezérlő-sorozatgyártást a Bosch 1980-ban kezdte meg. A következő évben a Mercedes-Benz S-osztályba került beépítésre, mely a légzsákot és az övfeszítőt vezérelte. Manapság akár 9 légzsák is teljesíthet szolgálatot egy autóban, kiegészítve az övfeszítéssel.

Európában, a ’90-es években a járműben ülők halálos kimenetelű balesetének az esélye dupla akkora volt, mint 2008-ban. „A légzsák széles körű bevezetésének nagy szerepe van abban, hogy a közlekedésben elhunytak száma ebben az időintervallumban majdnem a felére csökkent” – állítja Dr. Werner Struth, a Bosch Karosszéria Vezérlő Rendszerek (Chassis Systems Control) elöljárója. A fejlődő ázsiai és dél-amerikai országokban is egyre sűrűbben kerül a légzsák beépítésre. Brazíliában és Argentínában 2009-ben hoztak egy szabályt, mely szerint 2014-től minden személyautóban és könnyű-haszongépjárműben lennie kell frontlégzsáknak. A Bosch Európában, Ázsiában és Amerikában gyárt ilyen rendszereket.

1977-ben kezdődött a Boschnál a központi érzékelős kioldóelektronikának a fejlesztése. 1978 márciusában jelentették be az első szabadalmat „Gépkocsiban utazók védelmét szolgáló visszatartó-rendszerek kioldóberendezése” néven („Auslösevorrichtung für Rückhaltesysteme zum Schutz der Insassen von Kraftfahrzeugen“). A Mercedes-Benz S-osztályban lévő rendszer 3 részből állt: elektronikus kioldóegység, feszültségátalakító és energiatároló. A jelenlegi alapverzió, az 
Airbag 10 kereken 70%-kal kisebb, mint az első generáció, és csak egy irányítóegységből áll. Az elmúlt években a teljesítőképesség fokozatosan nőtt. A baleset súlyosságának és irányának még pontosabb meghatározása érdekében a jármű oldalfalában is elhelyeztek érzékelőket. Beltéri szenzorok mérik a vezető és az utas tömegét és üléspozícióját. Ha az ülésen helyet foglalók nagyon könnyűek, vagy nagyon előre dőlve ülnek, akkor a légzsákok vagy nem nyílnak ki, vagy fokozatosan fújódnak fel. Ez csökkenti a sérülési kockázatot. Gyalogosgázoláskor például, ha a motorháztető felemelkedik, a légzsákok nem oldanak ki. Az irányítóegységek ma akár 32 visszatartó berendezést is működtethetnek. Továbbá együtt dolgozik az ESP-rendszerrel is. Ha a szenzorok karambolt „jelentenek”, akkor az autó önmagától fékez, hogy csökkentsék a további balesetek/sérülések kockázatát.

(SzJ)