ACTT 200: korszerű, hatékony, pontos - A Hella új klímaszerviz-berendezése
Környezetvédelmi és költségtakarékossági okok miatt a ma használatos gépjármű-légkondicionáló berendezések sokkal kevesebb hűtőközeggel működnek, mint régebben, ezért sokkal pontosabban kell utántöltésüket elvégezni. A jelenleg használatos R134a hűtőközeg üvegházhatást fokozó anyag, globális felmelegedést kiváltó volta miatt veszélyes a környezetre. Ezért egy korszerű légkondicionáló-szervizberendezéstől természetes elvárás, hogy a lehető legkevesebb hűtőközeget engedje ki a légkörbe.
A klímaszerviz-berendezésekre (klímagépekre) pontossági és a környezetvédelmi szempontból a legújabb követelményeket a SAE J2788 számú új amerikai szabvány (HFC-134a (R-134a) Recovery, Recycling Equipment and Recovery, Recycling, Recharging for Mobile Air-Conditioning Systems) írja elő, melyből néhány követelményt idézünk:
– 30 perc vagy ennél kevesebb idő alatt a hűtőközeg legalább 95%-át ki kell tudni vonnia a szervizberendezésnek a légkondicionáló rendszerből
– ±30 gramm pontossággal meg kell hogy tudja határozni a visszanyert hűtőközeg tömegét.
– ± 15 gramm pontossággal kell hogy képes legyen a jármű specifikációja által előírt hűtőközeg-mennyiséget visszatölteni a rendszerbe.
A fenti paramétereket a legszélsőségesebb esetekben is (a referenciajármű: Chevrolet Suburban 2005–2007, két elpárologtatós, kapilláris csöves rendszer, akkumulátorral 1400 gramm hűtőközeg-kapacitással) esetén is reprodukálhatóan képes legyen teljesíteni a szervizberendezés.
Mivel Európában hasonló speciális előírás nincs érvényben, a gyártók csupán az USA-szabványra tudnak hagyatkozni. Természetesen a szervizberendezések fejlesztésekor a járműgyártók ajánlásait, illetve karbantartási elvárásait is figyelembe vették.
Hella ACTT 200
Az Európa-szerte nagy sikerű Secu Smart klímaszerviz-berendezés utódja az új Hella ACTT 200, Magyarországon 2010. március közepétől már kapható lesz.
A fejlesztés legfőbb célja az volt, hogy egy kedvező árú, megbízható, emellett a szervizek mindennapi munkáját hatékonyan segítő klímagépet hozzanak létre. A berendezés megfelel a SAE J2788 szabványnak és teljesen automatikus üzemre képes. A lefejtéstől a feltöltésig minden folyamat automatikus, szoftvervezérelt. A kezelői egyszerűséget és kényelmet egy egyszerű megoldás segíti elő: a Hella ACTT 200 klímagépben nincsenek manuális állítású szelepek.
A klímagép „műszerfalán” nagyméretű, színes LCD-kijelző van, melyen valamennyi adatbeviteli, műveleti, karbantartási információ megjelenik. Felhasználóbarát és beépített klímafeltöltési adatbázisa interneten frissíthető. Számítógépes adatcseréhez USB-csatlakozója van, de igény szerint Bluetooth modul is rendelhető hozzá.
Nagy könnyebbséget jelent, hogy a Hella ACTT 200 klímaszerviz-berendezés folyadéktartályai nedvesség ellen védettek, így nyugodtan benne hagyhatjuk az igen higroszkópos PAG és POE olajakat is.
A Hella ACTT 200 beépített hűtőközeges mosó (öblítő) és nitrogénes nyomáspróba funkcióval is rendelkezik.
A klímaberendezés működészavarainak egyik leggyakoribb okát a hűtőrendszerben kialakuló szivárgások képezik, ugyanis észrevétlenül csökkentik a töltetmennyiséget, ezzel teljesítményveszteséget, vagy akár a rendszer teljes leállását okozva. Főként az R134a hűtőközeg esetében ismeretes, hogy a hűtőközeg kidiffundál a flexibilis csövekből és a csatlakozókból. Mivel a javítást végző szakember előtt nem válik azonnal világossá, hogy szivárgással áll-e szemben, vagy csak a normál, menetteljesítmény miatti hűtőközeg-veszteségről van szó, mindenféleképpen ellenőrizni kell, hogy szivárog-e a rendszer.
A szivárgáskeresés során a következő alkatrészeket kell megvizsgálni:
– minden csatlakozót és csövet,
– a kompresszort,
– a kondenzátort és az elpárologtatót,
– a szárítószűrőt,
– a nyomáskapcsolót,
– a szervizcsatlakozókat,
– az expanziós szelepet/kapilláriscsövet.
A Hella a szivárgáskeresés céljából 4 módszert javasol:
– kontrasztanyag és UV-lámpa,
– elektronikus szivárgáskeresés,
– szivárgáskeresés nitrogénnel,
– szivárgáskeresés habképződéssel.
Ezzel a Hella a teljes műszaki spektrumot lefedi, és a műhelyeknek megadja a lehetőséget, hogy az adott probléma megoldásához a lehető leghatékonyabb rendszert alkalmazhassák.
Push-Pull hatás
A Hella ACTT 200 a klímaberendezéshez opcióként klímarendszermosó készülék is kapható. A klímagép a mosási folyamatot és a speciális, ún. Push-Pull mosási hatást vezérli, ezzel biztosítva a hatékony és optimális átmosást.
Nitrogénes nyomáspróba
A szervizberendezéshez 12 bar-ra redukált nitrogénpalack is csatlakoztatható. A javítást végző szakember nyomás alá helyezheti a klímaberendezést, amit a belső nyomásjeladók felügyelnek. Ennek köszönhetően megállapíthatók és megjeleníthetők az esetleges szivárgások.
Nem kondenzálódó gázok automatikus, szoftvervezérelt leeresztése
A szoftver a hűtőközegtartály hőmérsékletének és a nyomás paramétereinek figyelembevételével automatikusan ellenőrzi a nem kondenzálódó gázok (levegő) leeresztését. A hűtőközeg aktuális hőmérséklete függvényében kinyitja a levegőleeresztő szelepet és stabilizálja a nyomást.
Power-Boost töltőfunkció
Az automatikus Power-Boost folyamat növeli a hűtőközegtartályban uralkodó nyomást, ha a klímaberendezés töltőfolyamata túlságosan lelassul. Ennek köszönhetően optimalizálódik a töltésfolyamat és elkerülhető a jámű és a klímagép közötti nyomáskiegyenlítődés. A Power-Boost folyamat a nyomás, hőmérséklet és hűtőközegmérleg paramétereinek figyelembevételével teljesen szoftvervezérelt folyamat.
A klímagépszerviz fontos eleme, hogy a vákuumszivattyú-olaj rendkívül egyszerűen cserélhető. A leeresztőnyílás a készülék alatt található, a burkolóelemek eltávolítása nélkül elérhető. Ugyanilyen egyszerűen ellenőrizhető a vákuumszivattyú olajszintje is.
A Hella ACTT 200 moduláris felépítésének köszönhetően alkalmazkodik a jövőben felmerülő igényekhez, így például kiegészítő modul segítségével hibrid üzemű gépkocsik szervizelésére is alkalmazható.