Tavaszi nagytakarítás a klímarendszerben
Köztudott, hogy a légkondicionáló rendszer ideális élettér baktériumok, gombák és más mikroorganizmusok számára. A rendszer folyamatos tisztításának híján pedig a jármű belsejébe kikerülő kis élősködők akár allergén reakciókat is kiválthatnak. Így fordulhat elő, hogy néhány utas egy-egy klímával rendelkező autóban megtett utazás után vagy közben tüsszögéssel, köhögéssel, rosszabb esetben szemgyulladással küszködik.
De hogyan is kerülnek be a rendszerbe ezek a nem kívánt vendégek? Sajnos igen egyszerűen: a működés alapvető velejárója. A hideg hőcserélő egységen, az elpárologtatón átáramló meleg, környezeti hőmérsékletű levegő lehűl, mielőtt az utastérbe kerül. Az elpárologtatón a levegő lehűlése következtében lecsapódik a pára, majd az összegyűlt víz kifolyik a gépkocsi alá (ezért is van a forró napokon víztócsa a járművek alatt). A pára egy része viszont ott marad az elpárologtatón, a sötét és nedves környezet pedig melegágya a nem kívánt élősködők szaporodásának.
A problémára több megoldás létezik. Először a gomba- és baktériumölő klímafertőtlenítő spray-t érdemes kipróbálni. Az általában 500 ml-es kiszerelés – aminek kb. harmadával elvégezhető a tisztítás – illatanyagot is tartalmaz.
A szórópisztolyos mosás ennél tartósabban és hatékonyabban véd. Ennek az eljárásnak az előnye, hogy nemcsak megsemmisíti a baktériumokat, hanem olyan védőbevonatot képez, amely tartósan megakadályozza a baktériumtenyészet kialakulását. A szépséghibája, hogy időigényes művelet, de nehéz esetekre a leghatékonyabb megoldás. Többzónás klímarendszerek légcsatornáinak teljes fertőtlenítését legegyszerűbben a belső levegő keringetése melletti erős fertőtlenítőanyag bejuttatásával lehet elvégezni. A profi felhasználó kezébe szánt ultrahangos párologtatás elvén működő készülék a teljes levegőrendszerbe és az utastérbe is bejuttatja a rendkívül hatékony, köddé porlasztott fertőtlenítőanyagot, amely kívánság szerint illatanyaggal is keverhető.
A készüléket az utastérbe állítva zárt utastérben, maximális belső cirkuláció mellett elindítjuk a hatóanyag beporlasztását. A kezelés időtartama alatt az utastérben élőlény nem tartózkodhat, és előzetesen el kell távolítani minden élelmiszert, ruhaneműt, mobiltelefont és a navigációs berendezést is. A fertőtlenítés végeztével a berendezés automatikusan kikapcsol. A készülék 12 V, min. 6 A tápfeszültségről működtethető. A művelet befejezése után az utasteret alaposan ki kell szellőztetni.
Egyik módszer alkalmazása esetén sem szabad megfeledkezni azonban a pollenszűrő cseréjéről. Az elkoszolódott, fertőzött pollenszűrő újrafertőzi a rendszert, eltömődése rontja a légszállítást az utastér felé. Nem közömbös az utastérszűrő minősége sem, hiszen nem csak a homokot és a faleveleket szeretnénk kívül tartani az utastérből.
A jó minőségű, nagy felületű aktív szénréteget is tartalmazó pollenszűrők megkötik a kellemetlen szagú szerves gázokat, a finom szemcseméretű légszennyeződéseket, így a szmogot is.
A klímaszervizek tapasztalatuk alapján egyik vagy másik módszerre esküsznek. Ebben természetesen az is szerepet játszik, hogy milyen módszereket ismernek.
A Behr-Hella tavaszi klímakampányában részt vevő szervizek mind a klímadiagnosztikával, mind előre hozott „tavaszi nagytakarítással” készséggel állnak vevőik rendelkezésére.