Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Az őrszem és szemtanú

A Guideo a ma divatos, de a divatból egyre inkább nélkülözhetetlenné váló vezetőtámogató asszisztensek családjába tartozik. Az utastérben, a szélvédőre szerelhető kamera - vezetés közben - folyamatosan segítséget nyújt a gépjármű vezetőjének. Az „őrszemnek” 4 fő funkciója van.

Sávelhagyás figyelmeztetés
(Lane Alert)

Ha akaratlanul elhagyni készülünk a nyomsávunkat – mert vezetés közben elbóbiskolunk vagy elbambulunk, ne adj isten figyelmünket a telefonálás, a gyerek, kutya csínytevése elvonta – az őrszem ezt felismeri és riaszt. A készülék tehát indokolatlan sávelhagyáskor sípoló hangjelzéssel és a kijelzőn megjelenő grafikával figyelmezteti a gépjármű vezetőjét, és beszédhanggal tájékoztatja az általa érzékelt veszélyes szituációról. A Guideo különböző, előre rögzített szövegekkel figyelmeztet a bal és a jobb oldali sáv átlépésekor. Sajnos még magyarul nem beszél. Ez a funkció csak abban az esetben aktiválódik, ha a készülék legalább 2 másodpercig folyamatosan érzékeli a sáv széleit. A Guideo összeköthető az irányjelző elektronikájával is, így az index használatakor nem ad figyelmeztető jelzést, emellett a sebességmérővel összekötve beállíthatunk egy sebességhatárt is, mely alatt a „Lane Alert” funkció nem aktiválódik.

A Guideo a középső visszapillantó mögött teljesít szolgálatot

Sávtartás segítés
(Optilane)

Ez az asszisztens funkció segíti a vezetőt a sávtartásban. Figyelmeztet, ha az autó szlalomozását érzékeli a sávhatáron belül vagy ha 5 másodpercig folyamatosan az elválasztó vonalon halad. Szintén jelez, ha 5 másodpercig folyamatosan 50 centiméternél közelebb halad az autó a sáv széléhez. Ez a funkció csak 3,3 méternél szélesebb úton aktiválódik. (Magánmegjegyzésünk: hányan szeretik a szaggatottat „lábuk” közé venni, pedig van szembeforgalom, hányan mennek egészen a padka mentén, kavicsokat géppuskázva a mögöttük jövőre.)

A távirányítóval könnyedén vezérelhető a készülék

Indulás figyelmeztetés
(Beep&Watch)

A funkció előnyeit dugóban vagy piros lámpánál állva élvezhetjük, ugyanis a készülék kép- és hangjelzéssel figyelmeztet minket, ha az autó előtt mozgást érzékel (azaz az előttünk álló autó elindul). A Guideo 3 másodpercnyi egyhelyben állás után kezdi figyelni a kamera előtti mozgásokat.

hirdetés

A szemtanú
(Video Box)

A korábbiaktól merőben eltérő funkció, melynek elsősorban akkor vehetjük hasznát, ha az autóval balesetet szenvedünk. A Guideo kamerája folyamatosan nézi és memorizálja az autó előtti teret. De rövid a memóriája, amit lát hamar el is felejti. Elfejti azt, amit nem érdemes megjegyeznie, de megjegyzi a kritikus eseményeket. Hogyan is csinálja?
A készüléknek saját, háromirányú lassulás-, illetve gyorsulásérzékelője van, mely automatikusan működésbe hozza a képrögzítést, ha valamelyik tengely mentén legalább 0,4 g elmozdulást érzékel (pl. hirtelen gázadásnál, erős fékezésnél, éles kanyarodásnál). Ekkor a készülék belső memóriájában rögzítésre kerülnek az ezt megelőző 14, és az ezt követő 6 másodperc képanyaga mellett a jármű 3 dimenziós gyorsulási adatai és a rögzítés időpontja is. Ezt a funkció nem csak automatikusan teljesül, manuálisan is kiválthatjuk. A Guideo-hoz járó távirányító vagy a kamera hátlapján lévő „REC” gombbal, ha olyan esemény történik az autó előtt, melyet fontosnak tartunk rögzíteni. A Video Box maximum 30 felvételt képes tárolni, melyek USB kábel segítségével számítógépre letölthetőek.
Mindezeken túl más feladatokra is kiválóan használható a „Video Boksz” funkció, amint azt az ebben a folyóiratszámban megjelent, „Ez is autótechnika” című cikk írója javasolja.

Egy USB-kábel segítségével akár autóban is letölthetjük a felvételeket

És még egy funkció…

Az eddig ismertetetteken felül a Guideo még egy funkcióval rendelkezik, ez pedig a vezetési idő mérésének a képessége, melynek segítségével a készülék beszédhanggal figyelmezteti a sofőrt 1, 2, 4 és 6 óra folyamatos vezetés után.

A Guideo beszerelése és telepítése

A Guideo által nyújtott szolgáltatások teljes körű kihasználásához a készülék beszerelése után a csomagban található szoftvert is telepíteni kell a számítógépünkre.
A Guideo minden tudását kihasználó, szakszerű telepítését ajánlottan bízzuk autóvillamossági műhely szakemberére. A dolog nem ördöngős, de kifoghat rajtunk, például CAN-es autónál, mivel a táp mellett az irányjelző és a sebesség jelét is be kell vinnünk. Részfunkciók teljesítéséhez elegendő, ha a szivargyújtón keresztül tápot adunk a kamerának, ám ebben az esetben az irányjelző használatakor is jelezni fog a készülék, illetve nem tudunk sebességhatárt megadni a Lane Alert-hez.
Ha a fenti problémán túljutottunk, akkor a dobozban lévő pozícionáló segítségével könnyedén megtalálhatjuk a Guideo pontos helyét a szélvédőn, a rajta lévő öntapadós ragasztócsíkkal pedig egyszerűen rögzíthetjük is. Ezután már csak a tápkábel elvezetését kell megoldanunk vagy az erre a célra biztosított kis öntapadós bilincsekkel, vagy saját magunk találunk egy jobb megoldást. Ha ezzel is megvagyunk, akkor következhet a készülék kalibrálása, melyet az útmutató utasításai alapján viszonylag könnyen elvégezhetünk, s máris használatba vehetjük legújabb szerzeményünket.
Ajánlatos a számítógépünkre feltelepíteni a Guideo-hoz járó szoftvert, mert ennek segítségével állíthatjuk be a készüléken a pontos időt és dátumot, telepíthetünk új nyelvet és itt tudjuk a Video Box-ból letölteni a felvételeket. A telepítés itt is egyszerű, a számítástechnikában kevésbé jártas sofőröknek pedig az útmutató mindenben segít.

A magyar valóság…

A próbautak során vegyes tapasztalataink voltak az egyes funkciókat illetően. A Lane Alert és az Optilane egyértelműen nem városi használatra készült. A zebrák, a felfestett nyilak, a kerékpárutak sárga négyzetei mind-mind megzavarták a készüléket, s mivel mi a „szivargyújtós” bekötést választottuk, így nem tudtuk sebességhatárhoz rendelni a funkció aktiválódását. Ez pedig azt jelenti, hogy minden sarkon figyelmeztetett minket a sávelhagyás veszélyére, jóllehet a készülék érzékenységének csökkentésével a helyzet némileg javult, ekkor viszont a többi, egyébként jól működő funkció lett kevésbé megbízható. Városon kívül megbízhatóan, jól működik mindkét rendszer, viszont a magyar közutak általános állapotával nem tudott megbirkózni. Az a kisebbik probléma, hogy a nyugat-európai utakkal ellentétben nálunk még csak most kezd terjedni a sáv jobb szélének a felfestése, ebből adódóan a padka felé közelítve semmilyen riasztást nem kapunk, az viszont már nagyobb gond, hogy sok helyen olyan kopott az elválasztó sáv festése, hogy a készülék nem képes érzékelni azt, így gyakorlatilag ez a két funkció használhatatlanná válik. Persze ha éppen egy jó felfestésű úton, például autópályán közlekedünk, akkor máris életre kel a Guideo, és hasznos útitársunk, sőt őrangyalunk lehet.
A Beep&Watch funkció viszont minden helyzetben remekül teljesített, a pirosnál állva mindig jelzett, ha az előttünk lévő autó elindult. Praktikus ötlet volt a fejlesztőktől, hogy a készülék pár pillanatot vár a jelzéssel, így csak akkor figyelmeztet minket, ha a normális reakcióidőn belül nem indulunk el. Ugyanakkor ne lepődjünk meg azon, ha parkolás után az áram alatt lévő eszköz akkor is figyelmeztet minket, mikor egy nagyobb gyalogos vagy egy tolató autó elmegy előtte.
Szerkesztőségünk kedvence egyértelműen a Video Box volt. Egyrészt roppant hasznos lehet egy balesetnél (különösen, ha az az autó elejénél történt, így a kamera rögzítette), hiszen a rendőrség és a biztosító felé is bizonyíték lehet a felelősség megállapításánál. Másrészt a kézi aktiválás lehetőséget ad minden, számunkra fontos, vagy érdekes esemény felvételére. A készülék érzékenységét jól beállíthatjuk a vezetési stílusunkhoz, ami már csak azért is fontos, hogy ne vegyük fel az összes intenzív fékezésünket vagy kanyarodásunkat. A rögzített felvételeket aztán a csomagban található USB kábel segítségével letölthetjük számítógépünkre, és a gyári szoftver segítségével visszanézhetjük a videókat, sőt akár avi fájlokká is konvertálhatjuk őket.

Mindent összevetve hasznos kis újdonság a Valeo Guideo-ja, de a magyar útviszonyok között még csak korlátozottan használható. Ha azonban sokat járunk a Lajtán túlra, vagy éppen autópályán, esetleg gyakran van dolgunk a biztosítóval, netalán szeretnénk autós társainkkal elhitetni, hogy mi vagyunk a rendőrség új traffipaxos autója, akkor mindenképp hasznunkra lesz a „gájdeó”.
 


Kapcsolódó dokumentum:


54-55


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés