R744 - Az új hűtőközeg kihívások elé állít

A szén-dioxid hűtőközeg az R134a és az R1234yf környezetbarát alternatívája, elterjedése kívánatos, a gyakorlatban azonban az új hűtőközeg továbbra is komoly kihívások elé állítja az ipart és a műhelyeket.

A CO2 hűtőközegként való használatának alapötlete nem teljesen új. Helyhez kötött klímarendszerekben már egy ideje alkalmazzák, de autókban az erős rezgések és a nagy nyomások miatt sokkal nehezebben használható. Ha egy R1234yf rendszerben a nagynyomású oldalon 10–20 bar körül van, a CO2 (R744) nyomása 100 bar fölé emelkedhet nyár közepén. Ezenkívül a CO2 -molekula mindössze három atomból áll, ezért 16-szor kevésbé gázsűrű, mint az R1234yf hűtőközeg. Ez azt jelenti, hogy az R744 rendszereknek nemcsak nyomásállónak, hanem gáztömörnek is kell lenniük.

Andreas Lamm úr, németországi klímaspecialista (már több klímatechnológiai útmutatását közöltük) felhívja a klíma- és hőtechnikai szakemberek figyelmét, hogy a még fiatal CO2 -flottában egyre gyakrabban fordul elő szivárgás. Főleg a Mercedes modellek (tudjuk, hogy a Mercedes az R1234yf hűtőközeget gyúlékonysága miatt nem preferálja, és szorgalmazza az R744-esre való átállást) klímaberendezéseinél tapasztalható megnövekedett hűtőközeg-veszteség egyes esetekben a klímarendszerek már két-három hónap utáni leürüléséhez vezethet.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.