Nagyfeszültségű klímakompresszorok
A nagyfeszültségű elektromos (villanymotorral hajtott) kompresszorok már egy ideje a piacon vannak, és jelenleg a legtöbb hibrid és tisztán elektromos járművek klímarendszerében alkalmazzák. Az elektromos kompresszorok alkalmazásának számos előnye van, és van néhány különleges tulajdonsága, amelyek megkülönböztetik őket a hagyományos szíjhajtású klímakompresszoroktól. A Nissens szakmai áttekintése segít jobban megérteni a HV AC kompresszorok tervezési, konstrukciós alapjait, valamint azt, hogy miként háríthatjuk el a modern, hőszivattyús rendszerű hibrid és elektromos autókban ennek esetleges hibáját.
A nagyfeszültségű (HV) elektromos klímakompresszorok természetesen eltérnek a hagyományos egységektől, kompakt méretüket, kis helyigényüket azonban megtartották. Mindegyiket elektromos motor hajtja, nagy nyomatékú működésre képesek. Az autóipari alkalmazások scrollalapú technológiát alkalmaznak.
A spirál- vagy scrollkompresszor
A scrollkompresszorban két egymással szembefordított archimedesi spirálvonalban kialakított csiga kapcsolódik össze, mozgása orbitális oszcilláló mozgás. A mozgócsiga valójában soha nem fordul el. A mozgó csigaház a rögzített csigához egy Oldham-kapcsolóvillával csatlakozik. Feladata: meggátolja, hogy a bolygóspirál elfordulhasson.
A hagyományos szíjhajtású egységekhez képest a kialakítás kevesebb alkatrészt tartalmaz. Nincsenek dugattyúk, lengőlemezes mechanizmus vagy azok a szelepek, amelyek a hagyományos kompresszorokban vannak. A görgős rendszer egyetlen szelepe egy viszonylag egyszerű fémszelep, amely a kompresszoron belüli hűtőközeggáz bemenetét és kimenetét szabályozza.