Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Tungsram DRL

Az őszi „Látni és látszani” gépjármű-világítás ellenőrző össznemzeti akció fontos eleme az, hogy az autóvezető rossz látási viszonyok között kiváló lámpái fényében jól lássa az utat, az előtte lévő történéseket. Legalább ilyen fontos az, hogy minket is időben észleljen a közlekedés többi résztvevője, tehát biztosan látszódjunk. És ez igaz nappali fénynél is!

„A nappali menetjelző lámpa olyan menetirányban előre néző lámpát jelent, amelynek rendeltetése a járművet jobban láthatóvá tenni nappali vezetés közben.” – határozza meg az ENSZ-EGB 87. számú Előírás (87. R.). E lámpa használatát — a rendeltetésének megfelelően – a hazai műszaki rendeletek és a KRESZ 44. § (8) bekezdése is lehetővé teszi.

A lámpa, azaz a világításfajta neve Daytime Running Light, rövidítve DRL, azaz magyarul nappali menetjelző lámpa.

A LED-lámpák megjelenésével adott (ezek fogyasztása kb. a tizede a klasszikus fonalas izzós lámpáknak, élettartamuk praktikusan korlátlan), hogy a nappali menetjelző az autók kötelező tartozéka. Az EU így is gondolta, amikor a 2008/89/EC direktíva alapján, 2011. február 7-től az új személygépkocsi-modellekre kötelezővé tette a DRL felszerelését. A jelenleg gyártott, vagy a már gyártásból kifutott modellekre utólagos felszerelésük nem kötelező, de alkalmazható, sőt ajánlott.

hirdetés

A nappali menetlámpák automatikusan legyenek bekapcsolva, ha a motort elindító és/vagy leállító berendezés olyan állásban van, amely lehetővé teszi a motor működését. A hatályos hazai jogszabály szerint a nappali menetjelző lámpák bekapcsolásával egyidejűleg a helyzetjelző, méretjelző, valamint a rendszám-megvilágító lámpák nem világítanak. A nappali menetlámpák automatikusan legyenek kikapcsolva, amikor az első ködlámpákat vagy fényszórókat bekapcsolják, kivéve azt az esetet, ha az utóbbiakat arra használják, hogy felvillanó figyelmeztető jelzéseket adjanak. Ezt a műszaki vizsgán ellenőrzik!

UTÓLAGOS FELSZERELÉSHEZ MILYEN DRL-T VEGYÜNK?

Csak a megfelelő engedélyekkel rendelkezőt, azaz engedélyezettet! A felszerelést pedig bízzuk szakemberre, hiszen láttuk, hogy a bekötése, az együtt nem világítás követelményeinek teljesítése milyen összetett. A másik fontos előírásrendszer a felszerelésnél a geometriai elhelyezésre vonatkozik. Ezt is nagyon pontosan kell ismerni, mert a rossz elhelyezést a műszaki vizsgán megkifogásolhatják. Az utólag felszerelhető LED DRL-ek között találunk olyat is, amely a nappali menetjelző és az első helyzetjelző lámpa feladatait egyesíti. Mindkét funkcióban ugyanazok a fényforrások világítanak, de helyzetjelzőként jól érzékelhetően kisebb kibocsátott fényerővel, mint nappali menetjelzőként. Az egyesített lámpa jóváhagyási jelcsoportjában az RL jelzésen kívül ott kell lennie a helyzetjelzőre utaló A jelnek is. Mindebből az is következik, hogy az internetes kereskedelemben, bizonytalan gyártótól származó DRL vételétől tartózkodjunk!

A General Electric (GE) Tungsram az idei frankfurti Automechanika kiállításon mutatta be LED-es DRL-lámpa szettjét. Különlegességét a GE szabadalmaztatott, egyedi konstrukciója adja – a Tungsram DRL-modulban lévő fényforrások elforgathatósága révén az autóhoz teljes mértékben hozzáigazítható. A Tungsram lámpa kettő az egyben: DRL, mely első helyzetjelző funkcióval is rendelkezik.

A DRL ma már autótervezési dizájn elem is, a gyártók előszeretettel kanyarítják a LED-füzért, hogy ezzel a kocsi orrának egyéni karakterét még jobban kihangsúlyozzák. A szakszerű utólagos felszerelés – megfontolással ajánljuk mindenkinek – izgalmassá, figyelemfelkeltővé teszi az autót, és ennek ez a célja!


Kapcsolódó dokumentum:


egybe_R%C3%A9sz63


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés