Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Kátyúkármérséklő felfüggesztés

Elsősorban az USA számára készülő 2014-es Lincoln MKZ kátyú okozta károkat mérséklő felfüggesztésszabályozást kapott. A kátyúkármérséklő rendszerről szóló hír kétszeresen is érdekes! Azt hihetnénk, hogy arrafelé nem ismerik a kátyút, és ha nem ismerik, akkor fel sem merülhet egy ilyen futómű-szabályozás gondolata. Ott még nem tartunk, hogy Magyarország és Románia számára is fejlesszenek autót…

Úgy látszik, mégis van kátyú arrafelé is. Az elmúlt télen, messze benyúlóan a tavaszba, az USA és Kanada keleti partját a sarki hideg keményen sújtotta, elvonultával a kátyú okozta kerék- és futóműsérülések megszaporodtak. A Lincoln mérnökeit ez cselekvésre késztette. Mint mondják, eddig a kátyú számukra mint olyan, ismeretlen volt.

hirdetés

Mivel a Lincoln felfüggesztése eleve intelligens, erre lehetett építeni. Az európai autókban is használt a CCD, a folyamatos szabályozású csillapítás (continuously controlled damping). A CCD a Lincoln Drive Control rendszer része, mely 12 jeladó-felfüggesztés és karosszéria útadók, gyorsulásadók, kormányjeladók stb. jele alapján dolgozik. Az ECU a jeladóktól 2 ms-onként 46 jelet fogad és 20 ms-onként tudja módosítani – kerekenként – a beállítást.

A CCD három fokozatban mérsékli az útegyenetlenségeket, úthibákat azáltal, hogy a lengéscsillapító csillapító erejét változtatja. A karosszéria mozgását gyakorlatilag teljesen elszigeteli a kerékmozgástól, a kerék hirtelen elmozdulásától, ezzel a bent ülők komfortérzetét nagyságrendekkel javítva.

Ha a kerék gödörbe, kátyúba esik, ezt a gyors kerékmozgást a CCD új szoftvere, a felfüggesztés kerekenkénti útadójának jele alapján felismeri. Ilyenkor megnöveli a lengéscsillapító erejét, melynek eredményeként a kerék mozgása lefékeződik, nem engedi a kereket a gödör aljáig kirugózni. Az autó tovahaladásával a kerék, azaz a gumiabroncs a gödör végéhez, pereméhez érve így nem fog olyan nagy erővel ütközni, mintha mélyebbre süllyedt volna. Ezzel a behatás ereje, illetve a károsodás mértéke csökken.

A hírek nem szólnak arról, hogy milyen járműsebességnél tudja a kátyúkármérséklő hatását effektíven kifejteni. Az ötlet sem rossz, a reklámértéke sem csekély.


Kapcsolódó dokumentum:


06


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés