Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Audi sport quatro laserlight concept

Az Audi a 2014. január 6. és 10. között Las Vegasban rendezett Consumer Electronics Show (CES) kiállításra az „Audi Sport quattro laserlight concept” műszaki tanulmánymodellel érkezett. Az az 1983-as klasszikus Sport quattro modellt idézve kínál kitekintést a jövőre, mégpedig a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtás, a kezelő- és kijelző rendszerek, illetve a világítástechnika terén egyaránt a márka legkorszerűbb fejlesztéseivel.

MÁTRIX-LED ÉS A LÉZERFÉNY KOMBINÁCIÓJA

„Ez már az Audi jövője!” – hangsúlyozta prof. dr. Ulrich Hackenberg. „Ilyen az 515 kW teljesítmény mellett mindössze 2,5 l/100 km tüzelőanyag-fogyasztású e-tron hajtástechnika, a teljesítményével minden korábbi megoldást felülmúló lézer fényszóró, valamint az iránymutató fedélzeti elektronikával megvalósított, új kezelő- és kijelző rendszerek együttese.”

A jellegzetes quattro stílusban megjelenő kettős körfényszóróival az Audi immár a világítástechnika jövőjét mutatja be, mégpedig a mátrix-LED és a lézerfény korszerű kombinációjával. A fényszórókban két-két lapos, trapéz alakú elem látható, a külsők a mátrix-LED technikával és speciális árnyékolóval a tompított, míg a belsők lézer segítségével a távolsági fényt állítják elő.

A nagy teljesítményű lézerdiódák mérete lényegesen elmarad a fénykibocsátó diódáké (LED) mögött, átmérőjük ugyanis mindössze néhány mikrométer. Közel 500 méteres hatótávjával a lézeres távfény mintegy kétszer olyan távolra és háromszor akkora fényerővel világít, mint a LED-technikájú távfény. Ez a világítástechnika jelenik meg 2014-ben az R18 e-tron quattro versenyautóban.

KIJELZŐK ÉS KEZELŐELEMEK

hirdetés

Az Audi Sport quattro laserlight concept bőrbevonatú, multifunkciós sportkormánya már a jövő sorozatgyártású modelljeinek megoldásait sorakoztatja fel. Két gomb a hibrid hajtásrendszer vezérlésére szolgál, emellett egy motorindító és -leállító (Start-Stop) gomb, az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer kapcsolója, valamint az Audi virtual cockpit rendszerének View gombja is felfedezhető rajta.

A nagyméretű Audi TFT-képernyő minden fontos információt nagyfelbontású, háromdimenziós hatású képen jelenít meg, a grafikus ábrázolásért pedig az Audi partnere, az Nvidia legkorszerűbb Tegra 30 processzora felelős. A vezető többféle üzemmód közül választhat, az MMI móduszban például olyan tartalmak a meghatározók, mint a navigációs térkép vagy a médialisták, míg a klasszikus nézetben a sebességmérő áll a középpontban.

Az Audi Sport quattro laserlight concept csaknem minden funkciója szabályozható a középső alagút konzoljának MMI-termináljáról. Érintőfelületként (touchpad) is szolgáló nagyméretű nyomó-/forgatókapcsolója négy irányba mozdítható, s négy nagyméretű gomb – a főmenü, a funkciómenü, az opciók és a visszalépés – veszi körül.

Az új kezelési koncepció olyan menüstruktúra mentén működik, amelynek intuitív karaktere leginkább az okostelefonok rendszerére emlékeztet. Minden gyakran használt funkció villámgyorsan elérhető. A legtöbb adatbevitel a szabadszöveg-kereső segítségével mindössze néhány lépésben elvégezhető, egy-egy navigációs címhez például többnyire négy jel is elegendő. Az érintőfelületen végzett multitouch-mozdulatokkal a vezető gyorsan és egyszerűen gördítheti a listákat, illetve nagyíthatja a térképeket. A hangvezérlés szintén jelentősen továbbfejlesztett formában áll rendelkezésre.

A HAJTÁSRENDSZER

Az Audi Sport quattro laserlight concept hibrid hajtásrendszere hálózatról tölthető (plug-in). Az 515 kW rendszerteljesítmény és a 800 Nm rendszer-forgatónyomaték átdolgozott nyolcfokozatú tiptronic sebességváltón keresztül érkezik a quattro összkerékhajtásra, amely a hátsó tengelyen sport-differenciálművel egészül ki. A show-modell a vonatkozó szabvány szerint átlagosan mindössze 2,5 liter tüzelőanyaggal is beéri 100 kilométerenként, amihez kilométerenként 59 gramm szén-dioxid kibocsátása párosul.

Belső égésű motorként egy biturbó feltöltésű, négyliteres, V8-as aggregát szolgál, 412 kW (560 LE) teljesítménnyel és 700 Nm maximális forgatónyomatékkal. A karakteres hangzású nyolchengeres erőforrást a részterhelési tartományokon négy hengert önműködően leállító cylinder on demand (COD), illetve az automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System) rendszere teszi különösen gazdaságossá. A 4.0 TFSI erőforrás és a sebességváltó között 110 kW teljesítményű és 400 Nm maximális forgatónyomatékú, tárcsa alakú elektromos motor dolgozik. Energiaellátásról a hátul elhelyezett, 14,1 kWh kapacitású lítiumion akkumulátor gondoskodik, akár 50 kilométernyi tisztán elektromos üzemet is kínálva. A töltés az Audi optimális energiafelvételt biztosító falitöltőjével (Audi Wallbox) végezhető el.

A hibrid üzemmód különböző környezeti és útvonal-információk felhasználásával a TFSI és az elektromos motor optimális tüzelőanyag-fogyasztású együttműködését helyezi a középpontba. A vezető a Hold és a Charge funkció révén, az MMI rendszerén keresztül célzottan szabályozhatja az üzemi stratégiát, például, ha az úti cél közvetlen környezetében tisztán elektromos üzemben kívánja megtenni az utolsó kilométereket. További lehetőségekkel az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer szolgál, a fékezési és motorfékfázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) különböző fokozatait rendelve az egyes menetprofilokhoz. 

Forrás: Audi


Kapcsolódó dokumentum:


6-8


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés