Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Az Opel töréstesztekkel igazolta az R1234yf biztonságosságát

Az új, környezetbarát klímagáz biztonságosan használható a légkondicionáló rendszerekben az Opel és a TÜV Rheinland közös töréstesztje alapján.

A 2013. január óta gyártott Mokkák a 2006/40/EC EU direktívának megfelelően az új, környezetbarát R1234yf jelű gázzal vannak töltve, amely 99%-kal kisebb üvegházhatással rendelkezik elődjénél, az R134a-nál.

Az Opel és a TÜV Rheinland közösen elvégzett töréstesztjei realisztikus körülményeket szimuláltak és bebizonyították, hogy az új gáz biztonságosan alkalmazható, nem kell tartani attól ,hogy egy baleset esetén meggyulladjon a kiszivárgott gáz és mérgező gázzá alakuljon. A tesztalany egy 1,4 liter lökettérfogatú turbóbenzin motorral szerelt Mokka volt, amit 50 km/h-val ütköztettek egy deformálódó kocsiszekrényt szimuláló testnek. Az ütközés során a klímagáz a forró kipufogó-leömlők közelében szabadult a motortérbe, mégsem lobbant lángra.

hirdetés

Az Opel kutatási és fejlesztési vezetője, Michael Ableson szerint a közeljövőben nem lesz alternatívája az R1234yf-nek. A CO2-alapú hűtőgáz fejlesztése még tart, de állítása szerint nincs olyan stádiumban, hogy pár éven belül bevezessék a piacra.

A Daimler és a VW-csoport azonban még mindig az új hűtőközeg ellen lobbizik, és a jóval drágább CO2-bázisú rendszerben látják a megoldást. A sikeres töréstesztre pedig így reagáltak: „hiába teremtünk valósághoz nagyon közeli körülményeket és végzünk egyforma kísérleteket, nem mindig deformálódik ugyanúgy az autó és nem lehet minden esetet figyelembe venni.”

Az igazság valahol a két álláspont között van, az viszont biztos, hogy az Opel hitelesített töréstesztet tud felmutatni az új hűtőközeg biztonságosságát igazolva. Ezek után vélhetően nem opció lesz a direktíva betartása.


Kapcsolódó dokumentum:


09


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés