A vákuumos központi zár nem teszi a dolgát

Egy 1996-os VW Passat B4-nél fordult elő, hogy az ajtók zárásánál és nyitásánál a központi zár szivattyújának motorja egy 10 másodperces szünetet beiktatva kb. kétszer 20 másodpercig hallatta hangját a csomagtartóból, és az idő elteltével (kb. 1 hónap) egyre kevesebb ajtót zárt be.

 

Először „kicsomagoltam” a motort a helyéről és az őt közrefogó hangszigetelő szivacsból ➊. Ezután ezzel az elemmel kezdtem a vizsgálódást: leválasztva a levegőcsatlakozót, bekapcsoltam a motort és a csatlakozó helyén befogtam a lyukat. Mivel abban a pillanatban leállt a motor, arra következtettem, hogy az megfelelően működik, valószínűleg a rendszer tömítetlensége a probléma. Mivel a motor búgása miatt nem hallani a szivárgás helyét, ezért a lecsatlakoztatott csőbe fújtam bele és közben vártam a „sziszegést”. Nem tartott sokáig a probléma felderítése, mivel a hang közvetlenül mellőlem, a jobb oldali kerékdob felől jött. Levéve a kerékdob mögötti tárolórekesz fedelét, megláttam a probléma forrását: a tanksapkafedelet záró aktuátort ➋.

A működtető kiszerelése után láttam, hogy a gumiharang van elszakadva ➌. Megpróbáltam új gumiharangot beszerezni, de sajnos ez nem rendelhető külön (nekem nem sikerült), csak az aktuátor kapható újonnan kb. 10 000 Ft-os áron! Ezért szerintem mindenképp megéri felkeresni egy bontott darabot, amelyről ha nem adják külön a gumiharangot, akkor sem kerül többe pár ezer forintnál. A B3 Passat, a Golf III és a Vento központi zárja is ilyen elven működik, különbség csak a működtető elhelyezése és az autó formája miatt a zárórúdban és a csatlakozóban van ➍, a gumiharang mindegyiken megegyezik. Az alkatrész gyári számai modellek szerint:

– Passat B3, B4 – 3A5 862 160

– Golf III, Vento – 1H0 862 160.

 

Nekem sikerült egy Golf III-ból gumiharangot venni, de egy kis ötleteléssel biztos található olyan megoldás, amivel a gumiharang helyettesíthető és nem kell lecserélni a hibátlan működtetőt. Most kb. 2 másodperc alatt az összes ajtó megfelelően záródik/nyitódik és elhallgat a motor. A rendszer hasonlósága miatt a probléma megoldása érvényes lehet a fent említett többi típusra is.