Kamueladásokkal pörgetik a piacot az autókereskedők
Látványosan trükköznek az eladási adatokkal az európai autókereskedők, különösen Németországban. Az önregisztráció önmagában nem torzítja a piacot, de arányeltolódást okoz, mindezt azért, hogy néhány kereskedő extra bónuszt vehessen fel. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint valószínűleg a hazai piacon is akadnak ügyeskedők, de hosszabb távon ennek nincs hatása.
Önregisztráció esetén a kereskedés saját erőből vásárol autót, amely eladottként jelentkezik a statisztikákban, holott akár még hónapokig a szalonban állhat nulla kilométeres új autóként.
A hazai piacon az elmúlt hónapokban látszott ugyan némi fellendülés, de a néhány száz darabbal emelkedő értékesítések önmagukban nem orvosolják a bajokat. „A magyar piac továbbra is nehéz helyzetben van, a semmi és a valami között ingadozik a helyzet” – nyilatkozta az [origo]-nak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Szövetségének elnöke. „Az önregisztráció valószínűleg a magyar piacon is jelen van, de jelentősége gyakorlatilag elhanyagolható, nincs piacbefolyásoló ereje.”
„Az önregisztrációhoz tőkeerős kereskedés kell, hiszen az autókat meg kell vásárolni, erre pedig a nehéz helyzetben lévő dílerek nem képesek. Ez a gyakorlat maximum részlegesen képes torzítani a piacot, mert az autókat előbb-utóbb eladják, vagyis az összvolumen nem változik. Itt általában egy-két hónap ’megtolásáról’ van szó, hogy az adott kereskedés esetleg elérje a bónusz kifizetéséhez meghatározott limitet vagy valamilyen egyéb célt. Az önregisztráció hatása minden esetben ideiglenes, időben korlátozott.”
Erdélyi Péter szerint örülni kell a magyar piaccal kapcsolatos minden pozitív fejleménynek, de a néhány száz darabos emelkedésnek addig nincs különösebb jelentősége, amíg nincsenek magánvásárlók a piacon. „A helyzet változatlan, magánvevő alig van a piacon. Arányuk 20–30 százalék lehet, ami az adatok alapján azt jelenti, hogy havi maximum ezer darab autó kerül magánvásárlókhoz.”
Forrás: [origo]|