Szénszál-erősítéses könnyűszerkezetes karosszéria sorozatgyártásban az Auditól

Az Audi volt az első autógyártó, amely az alumíniumot sorozatgyártásban használta autói karosszériájához. A német prémiumgyártó most a szénszál-erősítéses műanyagot (karbont) szeretné a szériagyártásban meghonosítani, könnyűszerkezetes stratégiájának szerves részeként. Az Audi a karbont alumíniummal és acéllal kombinálva használja a karosszériákhoz.

A karbon egy anizotróp anyag, melynek merevsége és szilárdsága a szénszálak irányától függ az alkotórészben. A karbonból készült karosszériaelemek terhelésétől függően akár 25%-os tömegcsökkenés érhető el egy ilyen karosszériával.
A kihívás abban rejlik, hogy az anyagot gazdaságosan elő tudják-e állítani nagy da- rabszámokban is vagy sem.

„A Prepreg-eljárás, melyet az Audi R8 GT modellnél alkalmazunk, gyártási ideje elég hosszú (4 óra), ezért inkább a kisszériás gyártáshoz használható” – állítja Heinrich Timm, az Audi könnyűszerkezetes centrumának vezetője.

Ezzel szemben az RTM-eljárásban nagyobb potenciált lát a szakember. Az R8 Spyder esetében az Audi ezt az eljárást alkalmazta, 30 perces gyártási ciklusidőkkel. Az Audi alumíniummal szerzett tapasztalata alapként szolgálhat az új anyagok ipari felhasználása során. A gyártó az alumínium alkalmazásához hasonlóan a karbontechnológiát is közösen fejleszti tovább kutatóintézetekkel és kompetens ágazati partnereivel. A tervek szerint az új anyagot a jövőben a sportautókon kívül más modellekben is felhasználják majd.