Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

Henkel termékekkel a gyári minőségű autójavításért

A Henkel Automotive Aftermarket üzletága legújabb autóipari termékeinek bemutatása céljából Stuttgartban európai szintű bemutatót szervezett. A tájékoztató színterének kiválasztása, a Porsche Múzeum, illetve szervizműhelye nem volt véletlen, mert a Henkel-csoport ebben az évben a Porsche Mobil 1 Supercup versenysorozat támogatójaként a Loctite márkával vesz részt.

A programba iktatott múzeumlátogatás pedig tökéletes alkalom arra, hogy rácsodálkozhassunk Ferdinánd Porsche mérnöki zsenialitására. Nemcsak rendkívüli sportautókat alkotott, tervei alapján készítették a világ egyik legnagyobb szériáját megért Volkswagen „bogarat”, a német népautót. 24 éves korában, 1900-ban elektromos kerékagymotort készített a Párizsi Világkiállításra, majd még ugyanabban az évben bemutatta az első hibrid (elektromos-benzines) járművet. Az ő nevéhez köthető az összkerékhajtás és fékezés is.

A Henkel márkanevet mondhatni mindenki ismeri. A autóiparban használt anyagok, melyek közül számos újdonság szerepelt a bemutatón, csak egy szűk részét képezik a vállalat termékeinek. A multinacionális cégekre is jellemző, hogy igyekeznek több lábon állni. A Henkel több mint 130 éve azért dolgozik, hogy – a vállalat elkötelezettségi nyilatkozata szerint – az emberek életét könnyebbé, jobbá és szebbé tegye. A vállalat egyike a világ 500 legnagyobb forgalmat bonyolító cégeinek (Fortune Global 500), és kiemelkedő márkáival, technológiáival három üzletágban aktív: mosó- és tisztítószerek, kozmetikumok és testápolás, valamint adhesive (ragasztás) technológiák. Világszerte mintegy 50 000 munkatárs dolgozik naponta azért, hogy valóra váltsa a Henkel jelmondatát „A Brand like a Friend“. A 2009-es üzleti évben a Henkel 13 573 millió eurós forgalmat ért el, és a tiszta üzemi eredménye 1364 millió euró volt.

Ez a vállalatszerkezet, a több lábon állás napjaink válságos, ínséges idején különösen fontos. Ha az autóipar válságban van, még kell mosószer az embereknek. Ha nincs pénz új autókra, tovább tartják üzemben a régit. Növekedni fog a szervizbevétel, ami a javítások révén a Henkelnek is fog bevételeket eredményezni.

Az Adhesive Technologies üzletág 6224 millió eurós forgalmat realizált az elmúlt esztendőben, amely a teljes forgalom 46 százaléka.

Az autós szakújságíróknak tartott stuttgarti bemutatón négy új terméket mutattak be, amelyek az autójavítás különböző szegmenseiben használhatóak. Mindegyikre jellemző a környezetvédelem hangsúlyozása, a javítási idő gyorsítása és a minőségi követelményeknek a maximális teljesítése. Nagyon fontos a javítások minősége. Az új termékekkel és a megfelelő technológiai előírások betartásával a gyártó garantálja, hogy a javított és az eredeti, gyártás során kialakított felületek között nem lehet különbséget tenni.

Lássuk, mely termékek felelnek meg az említett feladatoknak!

1. Az egyik gyakori feladat a szakszervizekben, a szélvédő cseréje. Természetesen pontosan, lépésről lépésre kell az egyes technológiai fázisokat elvégezni, hogy a szélvédő el tudja látni nagyon is összetett feladatát. Azon túlmenően, hogy a tökéletes vízzárást biztosítja, nagyon nagy erőket kell továbbítania a karosszériaelemek között. Ellen kell állnia a húzó, nyomó és csavarodó erőknek is. Ezeket nemcsak az üvegnek kell állnia, hanem a ragasztónak is. Erre kiválóan alkalmas a poliuretán anyag, a Terostat 9097 PL HMLC. A szám utáni rövidítések jelentése: primerless – primermentes (primerezést nem igényel), high modulus – magas nyírószilárdságú, low conductivity – alacsony elektromos vezetőképességű, melyek fő tulajdonságaira is utalnak. A ragasztás lépései: régi ragasztó eltávolítása, zsírtalanítás, alapozás (nem mindig szükséges, a felülettől, illetve a ragsztótól függ), ragasztó felvitele, szélvédő behelyezése, száradás. Akár egyórás várakozás után elhagyható a javítóműhely, ami jóval rövidebb az eddigieknél. A jármű és szélvédője már ekkor átmegy az NCAP európai töréstesztjén. (Szélvédőragasztásról bővebb anyag az Autótechnika 2007/4-es számában olvasható.)

2. A karosszériaelemeknél, hegesztési varratok vízzárásánál optimálisan alkalmazható a 9120 SF és 9320 SF 6, az egyben karosszériatömítő anyag. Az SMP (sylan modified polimer) anyagból álló nagyon gyors száradási idejű tömítőanyag segítségével akár hatféle típusú struktúra is létrehozható különböző eszközök segítségével

hirdetés

– „széles flatstream” – csomagtér, alváz,

– „flatstream” – új generációs varrattömítés,

– szórt felület – kerékdobok,

– vonalban szórt – 2. generációs varratok,

– hagyományos/pillangócsőr – ajtók,

– ecsetelt – első generációs varratok.

A nyomás, a távolság, a sebesség és az adagolócsőr változtatásával valósíthatók meg az egyes felülettípusok. Már 30 perc után színre lakkozható vízbázisú javítólakkal, de ez még a 3. napon is megtehető. Használatukkal rövid idő alatt javíthatóak a járművek, látvány tekintetében is eredeti OEM minőségben. (Karosszériatömítések kialakításáról bővebben az Autótechnika 2009/9-es számában olvashatnak.)

3. Az autójavítás kiemelt feladata a korrózió- és alvázvédelem is. A Terotex Aqua új vízbázisú termékcsaláddal kiváló kopásálló védőbevonatok képezhetők. A Record 2000 felületvédő bevonat kaucsuktartalmú, már 3 órával a felvitel után festhető. Kőfelverődések ellen tehet nagyon jó szolgálatot a Super 3000, mely különböző vastagságban és textúrában vihető fel a felületre. Szárazanyag-tartalma 70 százalék, vízbázisú festékkel 3 óra után színre festhető. A HV 450 a karosszériaüregek bevonására alkalmas, kiváló kúszási tulajdonsága miatt.

4. A mechanikai javításoknál fontos a csavarrögzítéshez a Loctite 243 és 270. Anaerob környezetben (levegőtől elzárva) megköt a szorosan illeszkedő fémfelületek között és megakadályozza az ütések, rezgések okozta meglazulásokat. A Loctite 243 15 Nm-rel, míg a 270-es 35 Nm-rel növeli a rögzítőnyomatékot. Elődeiknél jobb olajtűréssel rendelkeznek, megkötik azt. Aktív és passzív fémeken is nagyon jól kikeményednek, hőállósága növekedett, 180 °C-os üzemi hőmérsékleten még használható.

Járműalkatrészek felületi tömítéséhez a Loctite 5188 és 5980 alkalmazható. Előbbi két merev fémfelület között, levegőtől elzárva már rövid időn belül megköt és képes elviselni a kisebb nyomást. Nagyon jól viseli a rezgéseket, rázkódást, hőterheléseket. A mikromozgásokat tágulási képességének köszönhetően kiegyenlíti. A Loctite 5980 optimális megoldás fém és műanyag alkatrészek nem csavarodásbiztos karimákkal való rögzítésére, nagyobb résméret esetén is. Alkalmazható szelepfedeleknél, olajtartályoknál. A szilikonbázisú tömítőanyag a levegő nedvességének hatására kikeményedik, tartós rugalmasságot biztosítva. Kiemelkedően ellenálló olajjal, vízzel, hűtőfolyadékkal szemben.

A Henkel a Teroson és Loctite termékeivel már hatodik éve a Dakar-rali hivatalos szállítója. Számos terméke kapta meg a „Dakaron bizonyított” jelzőt. A ragasztó- és kenőanyagok világában alkalmazott csúcstechnológiával segíti a pilótákat a lehető legjobb teljesítmény elérésében.


Kapcsolódó dokumentum:


46-47


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés