Mercedes ESF: felfújódó fémstruktúrák és fekező légzsákok

2009 biztonságtechnikai jubileum a Mercedes-Benznél: a biztonság úttörője, Barényi Béla 1939 augusztusában kezdett dolgozni Sindelfingenben. Ő találta fel többek között a gyűrődő zónát, amelyet 1959-ben, új távlatokat megnyitó újdonságként vezetett be a márka.

A cég saját, 1969-ben alapított balesetkutató részlegének segítségével a Mercedes mérnökei sok korszakalkotó biztonsági megoldással gazdagították a személyautókat az elkövetkezőkben. A jubileumi évben az ESF 2009 kísérleti autó példáján mutatják be, mit kutatnak, és konkrétan min dolgoznak a biztonság szakemberei – az időtávlat sok évvel a jövőbe mutat. Az ESF 2009 a Mercedes-Benz első kísérleti biztonsági autója 1974 óta. Premierjére 2009. június 15-én, Stuttgartban került sor, a 21. Nemzetközi Járműbiztonsági Konferencia (ESV – Enhanced Safety of Vehicles Conference) alkalmával. Az S 400 Hybridre épülő ESF 2009 fénypontjai a következő innovációk:

1. PRE-SAFE® struktúra: a felfújható fémszerkezetek súlyt takarítanak meg, illetve növelik a teherviselő struktúra szilárdságát. Nyugalmi állapotban helytakarékosan össze van hajtogatva a fémprofil, de ha szükség van védőhatására, a másodperc töredéke alatt felfújja a gázfejlesztő 10–20 baros nyomása, a profil kibontakozik, és fokozza a stabilitást.

2. Braking Bag: a padlólemezen elhelyezett kiegészítő fék újszerű szerkezeti elem. Ha biztosra prognosztizálja az ütközést az érzékelők jelei alapján a vezérlés, röviddel a baleset előtt felfújódik a „Braking Bag“, és súrlódó betétjével megtámasztja a járművet az úton. Az autó függőleges gyorsulása növeli a súrlódást, és ezáltal egészen az ütközésig hat a kiegészítő fékezés.

3. Interactive Vehicle Communication: az ESF 2009 képes más járművekkel közvetlenül vagy átjátszóállomáson keresztül kommunikálni. Az „Ad hoc“ hálózat és a WLAN rádiótechnika révén például figyelmeztetni lehet rossz időjárásra vagy forgalmi akadályra.

 

4. PRE-SAFE Pulse: a PRE-SAFE e továbbfejlesztése oldalütközéskor egyharmadával csökkenti az utasok felsőtestének terhelését, amennyiben megelőzően 50 milliméterrel elmozdítja őket a jármű középvonala felé. Erre a háttámlák szegélyébe épített légkamrákat használja fel.

5. Spotlight világítási funkció: a részleges LED-távfény megvilágítja a potenciális veszélyhelyeket. Ha például az éjjellátó készülék vadat lát a távolban vagy embert az úttesten, akkor ezekre a normál távfényen kívül rövid időre rávilágít a keresőfényszóróval is.