Karosszériajavítás másképpen 1. rész

A „javító-csoda” nem új keletű, de még mindig alulértékelt, relatíve kevés figyelmet kap.
Miről is van szó?
Természetesen a mindenki számára közismert horpadásjavítási technológiáról, illetve az ezzel szorosan együtt járó műanyag elem, szélvédő és utastéri kárpit, illetve műszerfal korrekciós megoldásairól. Az összefoglaló néven kisjavításoknak – „SMART repair” – nevezett rendszerek hihetetlen (verseny-)előnyt hozhatnak egy „lakatosműhely” számára.
Alapvetően, relatív kis beruházásigényű – eszköz és munkaerőképzés –, kedvező rezsióradíj-mutatóval rendelkezik, ezért rendkívül költséghatékony. Ugyanakkor az ügyfél pénztárcáját és a környezetet is kíméli, sőt marketingértékkel és ügyfélkörbővítő-hatással is bír. A Szilágyi Kft. műszaki vezetője elmondta tapasztalatait, és a későbbiekben – az interjú folytatásaként – segítségünkre lesz a témában, a technológiát illető elmélyülésben is.

– Meggyőző érvek szólnak az említett technológia mellett, melyet Önök már egy éve felvettek profiljukba.Milyentapasztalatokat gyűjtött ez idő alatt?
– Először is, ami a legfontosabb, hogy a világon immáron 15 éve elfogadott javítási módszerről van szó, mely gyártói garanciának megfelelő helyreállítást garantál. Ami azt jelenti, hogy akár a gyári fényezés előírt rétegvastagság-határértékein belül marad a javított felület. Ezt felismerve a márkakereskedők az elsők között érkeztek és váltak partnereinkké. A tökéletesen kivitelezett javítási munkák ára a klasszikus elemcserénél és -fújásnál akár a kétharmadával is kedvezőbb a vevő számára. Sőt, a gépjármű a többnapos, többhetes kényszerpihenő helyett csupán pár órát vagy 1-2 napot „tölt” a műhelyben. Ezeket a pozitívumokat az ügyfelek nagyra értékelik, továbbadják és szinte öngerjesztő módon egyre több kuncsaft érdeklődik nálunk. Márpedig meghúzott, jégvert, horpadt autó van szép számmal – ha csak egy áruház parkolóját végigpásztázzuk, meggyőződhetünk róla. Amiért az autósok megalkusznak és elviselik a hibákat, az a szervizekben adott többszázezer forintos javítási ajánlatok.

– A vevői oldalon érthetőek a gazdasági előnyök, de mi a helyzet az önök oldalán, hogyan tud rentábilis lenni ez a fajta tevékenység?
– Nagyon sok fázisában jóval kedvezőbb „logisztikával” tudunk dolgozni. Rövid határidővel tudunk javítást vállalni, hiszen mindig a sérült felületet és csak annak közvetlen környezetét kell kezelésbe vennünk. Ezért a rezsianyagokból – csiszolóanyag, ki/feltöltésre használt kitt, még inkább cin (ón), festék és lakk – ötöd- vagy tized-annyira van szükségünk. Természetesen mivel amúgy is kevesebb a szükséglet és igényesebb, precíziós munkát kell végeznünk, ezért sokkal jobb, közép-, felső kategóriás anyagokat kell alkalmaznunk. Így garantált a profi kivitelezés, gyors száradás. Szerencsére a minőség és a mennyiség ilyen ideális egysége a környezetet is kíméli – VOC-csökkenés. Gondoljunk bele, hogy korábban oldószerből, most a vízbázisú festékből is sokszorosát elhasználjuk fényezőkamránkban, ha karosszéria-elemeket kezelünk. Az időtényezőről és a berendezések energiaigényéről nem is beszélve.

– Milyen speciális megoldást használnak, ha nincs szükségük fülkére, ilyen gyorsan dolgoznak és mégis hatékonyak?
– Ahol a fényezés sérül, ott szpot fényezési technológiával pótoljuk, majd lakkozzuk, polírozzuk a felületet. Mindezt kisméretű, mobil célszerszámokkal oldjuk meg. A rezsióradíj viszonylag magasan tartható, ugyanakkor a technika elsajátítására szinte minden igényesebb, ügyes kezű ember képes – még a szakképesítés sem igazán követelmény. Nem hiába vezettük be a hamarosan felálló franchisehálózat-modellünket „PIK-PAK” néven, hiszen tényleg gyorsan és szépen tudunk dolgozni.

– Említette, hogy a műanyagjavítás is a repertoár része. Elmúltak a lökhárítócserés idők?
– Igen, a rossz beidegződés még él, miszerint a „lökhárító”, mely valójában esztétikai elem, ha kicsit is sérül, akkor cserélendő. Ez kényelmes a szerviznek, az alkatrész-forgalmazó jól jár, a biztosító pedig fizet.Pedig már e szaklap hasábjain is megjelent egy táblázat, mely tartalmazta az autógyártók által megadott műanyag-javíthatósági kritériumokat, technikákat (Autótechnika 2004/1). Tehát igenis ragasztható, hegeszthető, kittelhető minden műanyag elem; majd megfelelő előkészítés után természetesen fényezést is kell, hogy kapjon. Így elkerülhető az indokolatlan spoilercsere akár 70%-os többletköltsége, és kevesebb a veszélyes hulladék is. Egy bevált európai gyakorlatról beszélünk, nélkülözhetetlen technológia – lenne – minden karoszszériás műhelyben.

– Mint tudjuk, a kisjavítás része a szélvédő, kárpit, műszerfal sérüléseinek helyreállítása. Mi a tapasztalata ezeken a területeken?
– A szélvédőjavítás folyamatosan megy, hiszen a kőfelverődés a fényszórókra, első üvegfelületre elkerülhetetlen és gyakori eset – ismerjük a hazai útviszonyokat. Ezen kívül leginkább használtautó-értékesítők kedvelik a beltér feljavítását, de ez nekünk nem igazán profilbaillőrészfeladat.

– Az elmondottak szerint ön képes komplett oktatás formájában a szakmai tudást átadni, sőt eszközrendszert is biztosítani?
– A sokéves karosszériás múlt és a tökéletesített kisjavítási technológiák ismerete nagyon jó alapot ad arra, hogy ezt a szakmai ismeretanyagot gyakorlati megközelítésben átadjam másoknak is. Ezen kívül készek vagyunk megosztani marketinges ismereteinket is, majdhogynem receptet kívánunk adni a csatlakozóknak az induláshoz. Biztosak vagyunk benne, hogy gyors megtérüléssel, 1-2 éven belül látványos forgalomnövekedés érhető el, ha a minta szerint építik a vállalkozásukat. Mindezeket eszközfinanszírozási konstrukciókkal és a biztosítókkal kiépített kapcsolatrendszerrel kiegészítve prognosztizálható a siker.

Eddig tehát kitértünk a kisjavítások gazdaságosságára, hatékonyságára, csekély környezetszennyezésre. Jogosan merül fel a kérdés: „Akkor miért nem alkalmazzuk széles körben?” A csapból is az folyik, hogy „hatékonyság, környezettudatos szemlélet, európai gondolkodásmód stb.” Nem véletlenül, mert mint mondani szoktuk: ez korparancs. A karosszériajavítás területén is van mit tennünk, és tudunk is tenni ennek érdekében.

– Kérem, mondjon el egy önmagáért beszélő, szemléletes javítási esetet!
– A képen látható Opel Vectra jobb eleje igen „súlyos” sérülést szenvedett. Az autó casco biztosítás alapján került kárrendezésre, mégpedig a hazai gyakorlatnak megfelelően alkatrészcserével: jobb első sárvédő, jobb xenon fényszóró csereleadással (a képen nem látható, de egy rögzítőfül meg volt repedve), valamint az első vészhárító, mely ugyancsak cserére lett minősítve. A javítást az előírtaknak megfelelően elvégeztük, potom 462 ezer néhány száz forintért. Az egyébként gyártói garanciának megfelelő, ma már általunk is alkalmazott technológiával valamennyi alkatrész javítható lett volna. Sőt, a javítás még európai színvonalú rezsióradíjakkal sem lett volna több 130–150 ezer forintnál! Hát ennyire gazdagok vagyunk?! Ezt a kérdést már mások is feltették. Kell, hogy emlékezzenek azok a biztosítós és szakmabeli kollégák, akik itt voltak műhelyünkben a svájci Flatliner karosszériakihúzó bemutatóján. Akkor egy VW Polo kidobott hátsó ajtaját adtuk a svájci szakember kezébe, aki finoman ecsetelte, hogy ott, Svájcban bizony nem nagy jövőt jósolna a kárfelvételt „elkövetőnek”!

– Visszatérve kiinduló példánkra, a Vectra javítására. Ki és hogyan járt jól ennek az autónak a javítása kapcsán?
– A gyári alkatrész forgalmazója biztos. Nem volt tennivalója a balesetes autóval, mégis ő keresett rajta a legtöbbet. A festék forgalmazója is nyertese az akciónak: a melléfényezésekkel együtt négy elemre értékesíthetett festékanyagot. És a gépjármű tulajdonosa mit kapott? Lett egy immáron bizonyíthatóan sérült autója, mely eladáskor jókora értékcsökkenést szenved el a négy karosszériaelem rétegvastagság-növekedése miatt.

– Mi a helyzet a biztosítóval? Ő vajon miért érdekelt a drága javításban?
– Sajnos nem tudom biztosan, csak sejtem: „kis pénz, kis foci, nagy pénz...?”, avagy kedvezzünk együttműködő partnereinknek, akik zömmel biztosítói szolgáltatásokat értékesítenek. Esetleg az a cél, hogy a biztosítási díjakat folyamatosan lehessen emelni? Pedig mintha hallottam volna, hogy a biztosítók törvényi kötelezettsége a biztosítási díjak szinten tartása. Márpedig az olcsóbb, korszerűbb technikákat nemcsak a gyártók fogadják el és használják (az új autók ún. repasz munkálatainál is), hanem az alkalmazott kalkulációs rendszerek – jó ideje – rendelkezésre állnak nálunk is!

– De vajon mit „nyert” a környezetvédelem és a független javító? Hogyan működik ez külföldön?
– Az előbbi statisztikája – sajnos – tovább romlott, az utóbbival meg ki törődik(?). Eljátszottam a gondolattal, hogy mennyibe kerülne, ha mindezt a nyugat-európai átlag rezsióradíj feléért, a rendszerünkbe foglalt PIK-PAK technológiával végeztük volna el. Ha az óradíj mondjuk nettó 13 000 Ft – mely magyar viszonylatban kiemelkedő összeg –, akkor is csak egyharmadába került volna a javítás, mint a nálunk „szokásos”, elemcserés esetben. Ezek szerint nyert volna a biztosító, a gépjármű-tulajdonos, a felelősséget és garanciát vállaló javító, valamennyi biztosítási díjfizető,ésakörnyezetünk is! Úgy gondolom, kimondhatjuk, hogy bizony ellenérdekek húzhatták be a kéziféket – egyelőre.

– Mit gondol, hogy viszonyul a javítóiparban tevékenykedők megrendeléseihez a PIK-PAK-rendszer?
– Legyen az független vagy márkajavító, valamennyi munkaellátottság hiányban szenved. Sok pénzt költenek „hiábavalóságokra”, megkérdőjelezhető hatékonyságú reklámra. Eközben sokan ígérnek alá egymásnak – már gyári alkatrésszel is kevesebbért javítanak, mint utángyártottal (!) –, csak azért, hogy menjen valahogy a bolt, legalább bemenjenek a kuncsaftok. Ezzel rentabilitásukat, egyszer s mind működésüket kockáztatják. Végül kiderül, hogy sokan nem látják a fától az erdőt.

– Hogy érti ezt?
– Legalább 2–2,5 millió sérült autó szaladgál közútjainkon nap mint nap. Számuk soha nem fog csökkenni, inkább folyamatosan újratermelődik, illetve egyre több új/újszerű autó lesz! Minél fiatalabbajárműpark, annál több apró – főleg esztétikai – sérülés okoz bosszúságot a járműtulajdonosoknak. A karcok, horpadások okozói legtöbbször ismeretlenek – vagy önhibánkból keletkeznek –, ezáltal a biztosítási körből kiesnek. Pont ezért a legtöbb
autótulajdonos nemcsak megrendelője lesz az erre felkészült műhelyeknek, hanem igen hálás hírvivője, népszerűsítője is. Ha a szolgáltatás, a javítás gyorsan, korrektül, elfogadható árszinten folyik, akkor ennek „híre megy”. Mindannyian tudjuk, hogy a legjobb reklám az, amely szájhagyomány útján terjed. Franchise- rendszerünk nemcsak a szervizek szabad kapacitásának kitöltésére nyit lehetőséget, hanem – higgyék el – korábbi szolgáltatásaik is új lendületet vesznek. A több lábon állás olyan lehetőségére van mód – rendszerünkhöz csatlakozva –, amely a meglévő vállalkozás munkaszervezését optimalizálja, mind műhely-, mind munkaerő-kihasználtság tekintetében.

– A PIK-PAK franchise-rendszer miből, pontosan milyen szolgáltatási elemekből áll össze?
– Franchise-szolgáltatásunk a következőket tartalmazza. Biztosítjuk a rendszerbe foglalt technológiai eszközöket. Oktatjuk, betanítjuk, majd folyamatosan felügyeljük a rendszerben dolgozókat, foglalkoztatottakat. Finanszírozási hátteret biztosítunk a rendszerbe jutáshoz, a „még ki sem fizetteazárát,demárkezdetektőlélvezi annak hasznát” elv jegyében. Folyamatosan szállítjuk a rendszer működtetéséhez szükséges (rezsi)anyagokat, illetve rendszerfejlesztésre is nyitottak vagyunk. Adunk védjegyet (márka/brand), kész marketingstratégiát, ugyanakkor területi függetlenséget, önállóságot garantálunk.

– Tehát bárki csatlakozhat és élvezheti a rendszerből adódó előnyöket?
– Természetesen. Várjuk jelentkezését valamennyi karosszériajavításban és –fényezésben érdekelt – legyen az független vagy márkajavító – szerviznek, szakmai érdekszövetségnek, valamint a költségcsökkentésben aktív, a környezetvédelemért felelősséget érző, szakmai együttműködésre kész biztosítótársaságnak, akik az említetteken felül üzleti megfontolásból is támogatnák rendszerünk mielőbbi, minél szélesebb körben történő bevezetését.

A rendszerbe foglalt egységes javítói szolgáltatások:
– Szélvédő kavicsfelverődéseinek kijavítása
– Fényezés nélküli horpadásjavítás
– Polírozás, nanotechnológiás védelem
– Spotfényezés, karcolások eltüntetése festék-rétegvastagság növekedés nélkül
– Műanyagjavítás / hegesztés / ragasztás
– Egyengetés kívülről, a karosszéria megbontása nélkül
– Műanyag, szövetkárpit hibáinak kijavítása